PAZARTESİ
Okuluna Hoş Geldin: Öğrenciler okul bahçesinde isimleriyle karşılanır. Öğrencilere “Hoş Geldin” etiketi, yaka kartları, küçük hediyeler vb. dağıtılarak sınıflarına alınır.
Açılış Çemberi: Sınıf mevcuduna göre öğrenciler yarım çember şeklinde veya sıralarına otururlar. Öğretmen kendini kısaca tanıtır. Öğrencileriyle tanışmak için heyecanlı olduğunu ve tanışma oyunları oynayacaklarını belirtir.
Tanışma Oyunu: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. Öğrenciler sırayla çemberin ortasına gelir, adını ve sevdiği bir etkinliği söyler.
Top Kimde: Öğrenciler çember şeklinde sıralanır. Öğretmen elindeki topu bir öğrenciye atıp kendi adını ve okulu hakkındaki duygusunu belirtir. “Benim adım Gürkan, bu sınıfta olduğum için mutluyum.” Oyun bütün öğrencilere top gelinceye kadar devam eder. Diğer yaratıcı drama tanışma etkinliklerine önceki paylaşımlarımdan ulaşabilirsiniz.
Okulumu Tanıyorum: Öğretmen, öğrencilerini sıraya dizerek okul turu yaptırır. Eğer okul büyük ise öğrenciye ihtiyacı olacağı yerleri tanıtmak ilk haftalar için yeterlidir. Sınıfın okuldaki yeri, tuvaletler, kantin, öğretmenler odası, idarecilerin odaları ve bahçenin kullanım alanları) Gezi sırasında okul ve sınıf kurallarından basit düzeyde bahsedilir.
Okulda İlk Günüm: Öğrencilere boş bir kağıt ve boya kalemleri verilir. Öğrencilerden kendilerini ve okulda en çok görmekten mutlu oldukları ortamı çizmeleri istenir. Çalışmalar sınıf panosunda sergilenir.
Ayna Oyunu: Öğrenciler sınıfın ortasında dağınık olacak şekilde beklerler. Yüzleri öğretmene dönüktür. Öğretmen bir hareket yapar (sağ elini kaldırma, zıplama, eğilme vb.) ve öğrencilerin taklit etmesini ister. Oyunun ikinci aşamasında öğrenciler ikili gruplar oluşturur. Kendi aralarında bir süre oyunu oynarlar.
Dans Ediyorum: Öğrenciler bahçeye çıkarılır. Öğretmen önceden hazırlık yaptığı bir şarkıyı basit spor hareketleriyle öğrencileriyle uygular. Dans etkinliği de yaptırılabilir. “Youtube” da fazlaca içerik bulabilirsiniz.
Veli Toplantısı: Öğrenciler için ilk gün ne kadar önemliyse velilerimiz için de önemlidir. Öğrencilerimiz sınıfta etkinlik yaparken büyük bir ihtimalle velilerimizde okul bahçesinde bekliyor olacaktır. Etkinlikler sonunda velilerle tanışma, sınıf ortamı ve okulu tanıtıcı kısa süreli bir toplantı yapılır.* Öğretmenin kendini tanıtması* Sınıf kuralları ve uyum süreci* Çocukların ilk haftalarda yaşayabileceği durumlar* İlk hafta için veli desteğinin sağlanması* İhtiyaç listesi hakkında bilgilendirme* 1.sınıf için veli bilgilendirme broşürlerinin dağıtılması ve bu broşürdeki konuların ikinci veli toplantısında değerlendirilmesi
SALI
Bugün Nasılsın?: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. Sırayla “Bugün…………..gibiyim. Çünkü …………” şeklinde kendini ifade etmesi istenir. Öğrenciler isteğine göre hareketle duygusunu belirtebilir.
Ben Kimim?: Öğrencilere kendilerini resimle ifade edebilecekleri bir etkinlik kağıdı hazırlanır. Öğrencinin adı öğretmen tarafından kağıda yazılır ve kağıt istenilen konular kadar bölümlere ayrılır. “En sevdiğim hayvan, renk, yemek, etkinlik, sevmediğim şey vb.” Bu konular resimle kağıtta belirtilir ve öğrencilerden kendileriyle ilgili çizimler yapması istenir. Tamamlanan çalışmalar paylaşılır ve sınıf panosunda sergilenir.
Kurallar: “Sınıfta nasıl davranırsak mutlu oluruz?, Hangi davranışlar bizi rahatsız eder?” sorularıyla beyin fırtınası etkinliği yaptırılır. Öğretmen önceden hazırladığı görselleri öğrencilere göstererek olumlu ve olumsuz sınıf davranışları hakkında öğrencilerin fikirlerini alır. Öğrenciler gruplara ayrılarak gösterilen görseller dışında olumlu sınıf kurallarının resimlerini yapmaya çalışırlar.
Arkadaşlık: Öğrencilere “Arkadaşlık” konulu bir şarkı öğretilir. Şarkı sözlerine uygun hareketlerle desteklenir. “Arkadaşım Eşek” en bilinen ve hareketleri “youtube” olan şarkıdır. Öğrencilere boş kağıt ve boya kalemleri verilir. “Arkadaşlarımla oynamak istediğim oyun” konulu resim yapmaları istenir.
Arkadaşını Bul: Öğrenciler müzik eşliğinde sınıfta dans ederler. Müzik durunca öğretmen “aynı renkten hoşlananlar”, “aynı hayvanı sevenler”, “aynı oyunu sevenler” gibi komutlar söyler. Öğrenciler gruplarını bulur, ortak yönlerini keşfeder.
Ne Öğrendim: Öğrenciler çember şeklinde sınıfın ortasında dizilir. “Bugün kendin hakkında ne söyledim?, Arkadaşlarınla ilgili ne öğrendin? Sınıf ve okul kurallarından en önemlisi sence nedir?” gibi sorularla öğrencilerin düşüncesi alınır.
ÇARŞAMBA
Gülümseme Zinciri: Öğrenciler sınıfın ortasında çember oluşur. Bir öğrenci gülümser, yanındakine bakar, gülümsemeyi o da devam ettirir. Zincir kahkaha atan öğrencilerle tamamlanır.
Heykel: Öğrenciler sınıfın ortasında serbest beklerler. Öğretmen hareketli bir şarkı açar ve öğrencilere istedikleri gibi dans edeceklerini söyler. Müziği durdurduğunda öğrencilerden heykel gibi donup kalmalarını ister.
Kurallar: Öğretmen önceden hazırladığı kurallar görsellerini ve bir önceki gün öğrencilerin çizdiği kurallar görsellerini tahtaya asar. Öğretmen davranış örnekleri söyler. Öğrenciler tahtadaki görsellerle ilişkilendirir. Olumlu davranış için mutlu, olumsuz davranış için üzgün yüz ifadeleri yaparlar.
Kukla İle Sohbet: Öğrenciler önceden basit bir el kuklası hazırlar. Kukla öğrencilerle sohbet eder. “Arkadaşın sana kızdığında ne yaparsın?” Oyun kuralını bozan arkadaşını nasıl uyarırsın?” şeklinde iletişim becerisini geliştirmeye yönelik sorularla öğrencilerin düşünceleri alınır.
Sanat Etkinliği: Öğrencilere birer kağıt ve boya kalemleri verilir. Öğrencilerden seçtiği bir arkadaşıyla bir gün içinde yapmak istediklerinin resmini çizmesi istenir. Tamamlanan çalışmalar paylaşılır ve sınıf panosunda sergilenir.
Sınıf -Bahçe Oyunları: “Mendil Kapmaca”, Yakan Top”, “İstop”, “Yerden Yüksek”, “Kuyruk Yakalamaca”, Nesi Var?” gibi oyunlardan seçilerek oynatılır. “sinifimegitim” instagram sayfasında geçmişte örnek oyunlar paylaşmıştım, ulaşabilirsiniz.
Gün Sonu Değerlendirme: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. “Bugün hangi okul veya sınıf kuralı sana yardımcı oldu?”, “Arkadaşlarınla hangi oyunu oynamaktan hoşlandın?” şeklinde günü özetleyici sorulara yanıtlar aranır. Öğrenciler sırayla düşüncelerini paylaşır.
PERŞEMBE
Parmak Egzersizleri: Öğretmen hareketli bir şarkı açar. Öğrencilerden oturdukları yerde sadece parmaklarının dans edeceklerini söyler. Parmaklarla basit ritimler yaptırılır. Önemli: Parmak egzersizleri yazma süreci öncesinde mutlaka yaptırılmalıdır. Pazartesi, salı ve çarşamba günleri de kısa süreli olsa yaptırılmalıdır. “Youtube” dan parmak egzersizleri ve parmak oyunları videoları yardımcı olacaktır. Ayrıca oyun hamurları ile oynamak da parmak kaslarını geliştirecektir.
Çizgi Çalışmaları: Çalışma kağıtları üzerinden harf yazımına uygun çizgi çalışmaları yaptırılır. Öğrenci düzeyi göz önüne alınarak kesik çizgilerle verilmiş resmi tamamlama çalışmalarıyla başlayıp düzenli çizgi çalışmalarına geçiş yapılabilir. Önemli: Resim boyatma çalışmalarına yer vermemeye özen gösterelim. Boyama çalışmalarının öğretici bir faydasının olmadığını düşünüyorum. Ayrıca çizgi çalışmalarına geçmeden önce yapılacak çalışma parmakla havada, sıranın üzerinde yaptırılır. Sınıfta imkan varsa kum havuzunda veya bir tepsiye un/tuz/ kum koyularak da yaptırılabilir.
Sesleri Fark Etme: Öğretmen ünlü seslerin olduğu renkli kartları tahtaya asar. Öğretmen “A” sesini gösterir ve sesi çıkarır. Öğrencilerden “A” sesiyle başlayan veya içinde “A” sesi geçen hayvan, meyve vb. kelimeler söylemelerini ister. Önceden hazırlanan görseller de tahtaya asılır. Ses ile görsel eşleştirmesi yaptırılır. “A sesi –Arı” gibi.
Sayı Etkinliği: Öğretmen 1-10’a kadar sayılarla zıplama etkinliği yaptırır. Öğrenciler sınıfın ortasına geçer, öğretmen “5 sayısı kadar zıplayacağız.” der. Öğretmen birlikte öğrenciler sayar. Hareket alkış da olabilir. Öğrenci seviyesine göre sayı 20’ye kadar olabilir.
Kes-Yapıştır Etkinliği: Çizgi takip -yol çalışmaları (Dalgalı, zikzaklı çizgilerden oluşan kağıt öğrencilere dağıtılır. Öğrenciler şekilleri kesip kartona bir görsel oluşturacak şekilde yapıştırır.) Öğrencilere yarım çember, kare, üçgen şekilleri dağıtılır. Kalan kısmı kendileri başka kağıdı keserek tamamlar. Bir görselin parçaları kesilip karton üzerine yapıştırma yapılarak tamamlanır.
CUMA
Arkadaşlık Ağacı: Öğretmen tahtaya üzerinde ağaç görseli olan büyük bir fon kartonu asar. Öğrencilere önceden hazırladığı yaprak boyama sayfaları verir. (Büyülüğünün ayarlanmış olması gerekir.) Öğrencilerden yaprağa kendilerini anlatan bir resim çizmeleri istenir. Öğrenciler çizimini tamamlayınca yaprağı kesip kartona yapıştırırlar.
Çizgi Çalışmaları: Çalışma kağıtları üzerinden harf yazımına uygun çizgi çalışmaları yaptırılır. Öğrenci düzeyi göz önüne alınarak kesik çizgilerle verilmiş resmi tamamlama çalışmalarıyla başlayıp düzenli çizgi çalışmalarına geçiş yapılabilir.
Ayna Oyunu: Öğrenciler ikili gruplar oluştururlar. Öğrencilerden biri ayna olur ve arkadaşını taklit etmesi istenir. Öğretmen önce “A” sesini söyler ve öğrencilerden de aynaya karşı söylemeleri ister. Daha sonra öğrenciler rol değiştirir. Amaç sesin nasıl çıktığını ağız hareketiyle fark etmelerini sağlamaktır
Sayı İstasyonu: Öğrenciler bahçeye çıkarılır. Öğretmen önceden hazırladığı 1’den 10’a kadar olan sayıları bahçenin belirli yerlerine öğrencilerin göreceği şekilde asar. Öğretmen bir sayı söyler, öğrenciler o sayının yazılı olduğu yere gider. Yüksek sesle o sayı kadar sayma çalışması yapılır.
Arkadaşını Bul: Öğrencilerin sırtına 1’den 10’a kadar olan sayılar yapıştırılır. Öğrenciler sınıfta müzik çalarken serbest dolaşırlar. Müzik durunca öğrenciler öğretmenin komutunu (3 ile 7 el ele tutuşsun gibi) uygulamaya çalışırlar.
Duygu Yüzleri: Öğretmen “mutlu ve üzgün” ifadelerin olduğu kartları tahtaya asar. (Duygu ifadeleri çoğaltılabilir.) Öğrenciler sırayla hafta boyunca nasıl hissettiklerini tahtaya gelip seçer ve nedenini paylaşır.
Sınıf Hatırası: Tahtaya büyük bir karton asılır. Başlık “Bizim İlk Haftamız” olabilir. Öğrenciler parmak boyasıyla el izlerini kartona basar, küçük resimler çizebilir. Öğretmen, öğrencilerini okula uyum için ödüllendirir ve hafta tamamlanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder