23 Ağustos 2025 Cumartesi

1.Sınıf Uyum Haftası Programı

PAZARTESİ

Okuluna Hoş Geldin: Öğrenciler okul bahçesinde isimleriyle karşılanır. Öğrencilere “Hoş Geldin” etiketi, yaka kartları, küçük hediyeler vb. dağıtılarak sınıflarına alınır.

Açılış Çemberi: Sınıf mevcuduna göre öğrenciler yarım çember şeklinde veya sıralarına otururlar. Öğretmen kendini kısaca tanıtır. Öğrencileriyle tanışmak için heyecanlı olduğunu ve tanışma oyunları oynayacaklarını belirtir.

Tanışma Oyunu: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. Öğrenciler sırayla çemberin ortasına gelir, adını ve sevdiği bir etkinliği söyler.

Top Kimde: Öğrenciler çember şeklinde sıralanır. Öğretmen elindeki topu bir öğrenciye atıp kendi adını ve okulu hakkındaki duygusunu belirtir. “Benim adım Gürkan, bu sınıfta olduğum için mutluyum.” Oyun bütün öğrencilere top gelinceye kadar devam eder. Diğer yaratıcı drama tanışma etkinliklerine önceki paylaşımlarımdan ulaşabilirsiniz. 

Okulumu Tanıyorum: Öğretmen, öğrencilerini sıraya dizerek okul turu yaptırır. Eğer okul büyük ise öğrenciye ihtiyacı olacağı yerleri tanıtmak ilk haftalar için yeterlidir. Sınıfın okuldaki yeri, tuvaletler, kantin, öğretmenler odası, idarecilerin odaları ve bahçenin kullanım alanları) Gezi sırasında okul ve sınıf kurallarından basit düzeyde bahsedilir.

Okulda İlk Günüm: Öğrencilere boş bir kağıt ve boya kalemleri verilir. Öğrencilerden kendilerini ve okulda en çok görmekten mutlu oldukları ortamı çizmeleri istenir. Çalışmalar sınıf panosunda sergilenir.

Ayna Oyunu: Öğrenciler sınıfın ortasında dağınık olacak şekilde beklerler. Yüzleri öğretmene dönüktür. Öğretmen bir hareket yapar (sağ elini kaldırma, zıplama, eğilme vb.) ve öğrencilerin taklit etmesini ister. Oyunun ikinci aşamasında öğrenciler ikili gruplar oluşturur. Kendi aralarında bir süre oyunu oynarlar.

Dans Ediyorum: Öğrenciler bahçeye çıkarılır. Öğretmen önceden hazırlık yaptığı bir şarkıyı basit spor hareketleriyle öğrencileriyle uygular. Dans etkinliği de yaptırılabilir. “Youtube” da fazlaca içerik bulabilirsiniz.

Veli Toplantısı: Öğrenciler için ilk gün ne kadar önemliyse velilerimiz için de önemlidir. Öğrencilerimiz sınıfta etkinlik yaparken büyük bir ihtimalle velilerimizde okul bahçesinde bekliyor olacaktır. Etkinlikler sonunda velilerle tanışma, sınıf ortamı ve okulu tanıtıcı kısa süreli bir toplantı yapılır.* Öğretmenin kendini tanıtması* Sınıf kuralları ve uyum süreci* Çocukların ilk haftalarda yaşayabileceği durumlar* İlk hafta için veli desteğinin sağlanması* İhtiyaç listesi hakkında bilgilendirme* 1.sınıf için veli bilgilendirme broşürlerinin dağıtılması ve bu broşürdeki konuların ikinci veli toplantısında değerlendirilmesi

SALI

Bugün Nasılsın?: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. Sırayla “Bugün…………..gibiyim. Çünkü …………” şeklinde kendini ifade etmesi istenir. Öğrenciler isteğine göre hareketle duygusunu belirtebilir.

Ben Kimim?: Öğrencilere kendilerini resimle ifade edebilecekleri bir etkinlik kağıdı hazırlanır. Öğrencinin adı öğretmen tarafından kağıda yazılır ve kağıt istenilen konular kadar bölümlere ayrılır. “En sevdiğim hayvan, renk, yemek, etkinlik, sevmediğim şey vb.” Bu konular resimle kağıtta belirtilir ve öğrencilerden kendileriyle ilgili çizimler yapması istenir. Tamamlanan çalışmalar paylaşılır ve sınıf panosunda sergilenir.

Kurallar: “Sınıfta nasıl davranırsak mutlu oluruz?, Hangi davranışlar bizi rahatsız eder?” sorularıyla beyin fırtınası etkinliği yaptırılır. Öğretmen önceden hazırladığı görselleri öğrencilere göstererek olumlu ve olumsuz sınıf davranışları hakkında öğrencilerin fikirlerini alır. Öğrenciler gruplara ayrılarak gösterilen görseller dışında olumlu sınıf kurallarının resimlerini yapmaya çalışırlar.

Arkadaşlık: Öğrencilere “Arkadaşlık” konulu bir şarkı öğretilir. Şarkı sözlerine uygun hareketlerle desteklenir. “Arkadaşım Eşek” en bilinen ve hareketleri “youtube” olan şarkıdır. Öğrencilere boş kağıt ve boya kalemleri verilir. “Arkadaşlarımla oynamak istediğim oyun” konulu resim yapmaları istenir.

Arkadaşını Bul: Öğrenciler müzik eşliğinde sınıfta dans ederler. Müzik durunca öğretmen “aynı renkten hoşlananlar”, “aynı hayvanı sevenler”, “aynı oyunu sevenler” gibi komutlar söyler. Öğrenciler gruplarını bulur, ortak yönlerini keşfeder.

Ne Öğrendim: Öğrenciler çember şeklinde sınıfın ortasında dizilir. “Bugün kendin hakkında ne söyledim?, Arkadaşlarınla ilgili ne öğrendin? Sınıf ve okul kurallarından en önemlisi sence nedir?” gibi sorularla öğrencilerin düşüncesi alınır.

ÇARŞAMBA

Gülümseme Zinciri: Öğrenciler sınıfın ortasında çember oluşur. Bir öğrenci gülümser, yanındakine bakar, gülümsemeyi o da devam ettirir. Zincir kahkaha atan öğrencilerle tamamlanır.

Heykel: Öğrenciler sınıfın ortasında serbest beklerler. Öğretmen hareketli bir şarkı açar ve öğrencilere istedikleri gibi dans edeceklerini söyler. Müziği durdurduğunda öğrencilerden heykel gibi donup kalmalarını ister.

Kurallar: Öğretmen önceden hazırladığı kurallar görsellerini ve bir önceki gün öğrencilerin çizdiği kurallar görsellerini tahtaya asar. Öğretmen davranış örnekleri söyler. Öğrenciler tahtadaki görsellerle ilişkilendirir. Olumlu davranış için mutlu, olumsuz davranış için üzgün yüz ifadeleri yaparlar.

Kukla İle Sohbet: Öğrenciler önceden basit bir el kuklası hazırlar. Kukla öğrencilerle sohbet eder. “Arkadaşın sana kızdığında ne yaparsın?” Oyun kuralını bozan arkadaşını nasıl uyarırsın?” şeklinde iletişim becerisini geliştirmeye yönelik sorularla öğrencilerin düşünceleri alınır.

Sanat Etkinliği: Öğrencilere birer kağıt ve boya kalemleri verilir. Öğrencilerden seçtiği bir arkadaşıyla bir gün içinde yapmak istediklerinin resmini çizmesi istenir. Tamamlanan çalışmalar paylaşılır ve sınıf panosunda sergilenir.

Sınıf -Bahçe Oyunları: “Mendil Kapmaca”, Yakan Top”, “İstop”, “Yerden Yüksek”, “Kuyruk Yakalamaca”, Nesi Var?” gibi oyunlardan seçilerek oynatılır. “sinifimegitim” instagram sayfasında geçmişte örnek oyunlar paylaşmıştım, ulaşabilirsiniz. 

Gün Sonu Değerlendirme: Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur. “Bugün hangi okul veya sınıf kuralı sana yardımcı oldu?”, “Arkadaşlarınla hangi oyunu oynamaktan hoşlandın?” şeklinde günü özetleyici sorulara yanıtlar aranır. Öğrenciler sırayla düşüncelerini paylaşır.

PERŞEMBE

Parmak Egzersizleri: Öğretmen hareketli bir şarkı açar. Öğrencilerden oturdukları yerde sadece parmaklarının dans edeceklerini söyler. Parmaklarla basit ritimler yaptırılır. Önemli: Parmak egzersizleri yazma süreci öncesinde mutlaka yaptırılmalıdır. Pazartesi, salı ve çarşamba günleri de kısa süreli olsa yaptırılmalıdır. “Youtube” dan parmak egzersizleri ve parmak oyunları videoları yardımcı olacaktır. Ayrıca oyun hamurları ile oynamak da parmak kaslarını geliştirecektir. 

Çizgi Çalışmaları: Çalışma kağıtları üzerinden harf yazımına uygun çizgi çalışmaları yaptırılır. Öğrenci düzeyi göz önüne alınarak kesik çizgilerle verilmiş resmi tamamlama çalışmalarıyla başlayıp düzenli çizgi çalışmalarına geçiş yapılabilir. Önemli: Resim boyatma çalışmalarına yer vermemeye özen gösterelim. Boyama çalışmalarının öğretici bir faydasının olmadığını düşünüyorum. Ayrıca çizgi çalışmalarına geçmeden önce yapılacak çalışma parmakla havada, sıranın üzerinde yaptırılır. Sınıfta imkan varsa kum havuzunda veya bir tepsiye un/tuz/ kum koyularak da yaptırılabilir.

Sesleri Fark Etme: Öğretmen ünlü seslerin olduğu renkli kartları tahtaya asar. Öğretmen “A” sesini gösterir ve sesi çıkarır. Öğrencilerden “A” sesiyle başlayan veya içinde “A” sesi geçen hayvan, meyve vb. kelimeler söylemelerini ister. Önceden hazırlanan görseller de tahtaya asılır. Ses ile görsel eşleştirmesi yaptırılır. “A sesi –Arı” gibi. 

Sayı Etkinliği: Öğretmen 1-10’a kadar sayılarla zıplama etkinliği yaptırır. Öğrenciler sınıfın ortasına geçer, öğretmen “5 sayısı kadar zıplayacağız.” der. Öğretmen birlikte öğrenciler sayar. Hareket alkış da olabilir. Öğrenci seviyesine göre sayı 20’ye kadar olabilir.

Kes-Yapıştır Etkinliği: Çizgi takip -yol çalışmaları (Dalgalı, zikzaklı çizgilerden oluşan kağıt öğrencilere dağıtılır. Öğrenciler şekilleri kesip kartona bir görsel oluşturacak şekilde yapıştırır.) Öğrencilere yarım çember, kare, üçgen şekilleri dağıtılır. Kalan kısmı kendileri başka kağıdı keserek tamamlar. Bir görselin parçaları kesilip karton üzerine yapıştırma yapılarak tamamlanır.

CUMA

Arkadaşlık Ağacı: Öğretmen tahtaya üzerinde ağaç görseli olan büyük bir fon kartonu asar. Öğrencilere önceden hazırladığı yaprak boyama sayfaları verir. (Büyülüğünün ayarlanmış olması gerekir.) Öğrencilerden yaprağa kendilerini anlatan bir resim çizmeleri istenir. Öğrenciler çizimini tamamlayınca yaprağı kesip kartona yapıştırırlar.

Çizgi Çalışmaları: Çalışma kağıtları üzerinden harf yazımına uygun çizgi çalışmaları yaptırılır. Öğrenci düzeyi göz önüne alınarak kesik çizgilerle verilmiş resmi tamamlama çalışmalarıyla başlayıp düzenli çizgi çalışmalarına geçiş yapılabilir. 

Ayna Oyunu: Öğrenciler ikili gruplar oluştururlar. Öğrencilerden biri ayna olur ve arkadaşını taklit etmesi istenir. Öğretmen önce “A” sesini söyler ve öğrencilerden de aynaya karşı söylemeleri ister. Daha sonra öğrenciler rol değiştirir. Amaç sesin nasıl çıktığını ağız hareketiyle fark etmelerini sağlamaktır

Sayı İstasyonu: Öğrenciler bahçeye çıkarılır. Öğretmen önceden hazırladığı 1’den 10’a kadar olan sayıları bahçenin belirli yerlerine öğrencilerin göreceği şekilde asar. Öğretmen bir sayı söyler, öğrenciler o sayının yazılı olduğu yere gider. Yüksek sesle o sayı kadar sayma çalışması yapılır.

Arkadaşını Bul: Öğrencilerin sırtına 1’den 10’a kadar olan sayılar yapıştırılır. Öğrenciler sınıfta müzik çalarken serbest dolaşırlar. Müzik durunca öğrenciler öğretmenin komutunu (3 ile 7 el ele tutuşsun gibi) uygulamaya çalışırlar.

Duygu Yüzleri: Öğretmen “mutlu ve üzgün” ifadelerin olduğu kartları tahtaya asar. (Duygu ifadeleri çoğaltılabilir.) Öğrenciler sırayla hafta boyunca nasıl hissettiklerini tahtaya gelip seçer ve nedenini paylaşır.

Sınıf Hatırası: Tahtaya büyük bir karton asılır. Başlık “Bizim İlk Haftamız” olabilir. Öğrenciler parmak boyasıyla el izlerini kartona basar, küçük resimler çizebilir. Öğretmen, öğrencilerini okula uyum için ödüllendirir ve hafta tamamlanır.

22 Ağustos 2025 Cuma

Orman ve Orman Yangınları (Yaratıcı Drama Etkinlikleri)

 

ORMAN VE ORMAN YANGINLARI 

Kazanımlar:

* Doğal güzellikleri korumak için neler yapılacağını bilir.

* Orman yangınları hakkında fikir sahibi olur.

* Orman yangınlarını önlemek için neler yapılması gerektiğini kavrar.

* Çözüm üretme ve işbirliği becerisini geliştirir.

* Sorumluluk bilinci güçlenir.

ISINMA VE OYUN SÜRECİ ETKİNLİKLERİ

Orman Canlanıyor

       Öğrenciler sınıfın ortasında gelir.

       Öğretmenin komutuyla öğrenciler ormandaki bir canlıya dönüşür. ( ağaç, çiçek, kuş, tavşan vb.)

       Öğrenciler seçtikleri canlıyı orman ortamında düşünerek canlandırır. (beden hareketi ve sesleriyle)

       Öğrenciler ormanın bir bütün olarak uyum içinde olduğunu anlamaya çalışır. 

Ateş – Su Oyunu

       Öğrenciler sınıfın ortasında gelir ve iki gruba ayrılır.

       Gruplardan biri “ateş” diğeri “su” olur.

       Ateşler ormana yaklaşmaya, sular ise onları engellemeye çalışır.

       Öğrencilere fiziksel temaslarda dikkatli olmaları oyun öncesinde belirtilir.

       Oyun sonunda öğretmen “Dikkatli olursak su gibi yangını engelleyebiliriz.” “Hızlıca söndürme işlemi yapamazsak alevler daha da büyü ve ormanlarımız yok olur?” şeklinde mesajlar verir.

Alevler

       Öğrenciler sınıfın ortasına gelir. Öğretmen sınıfın orman olduğunu belirtir.

       Öğretmen “Bir gün ormanda küçük bir yangın çıkıyor.” der.

       Öğrencilerin bir kısmı alevleri, bir kısmı rüzgarı ve bir kısmı da ormandaki canlıları canlandırır.

       Rüzgarın etkisiyle alevler büyüdükçe ormandaki canlılar kaçmaya çalışır.

       Öğretmen “Yangını durdurmak için neler yapılmalıdır?” sorusuyla tartışma ortamı sağlar.

       Öğrencilerin çözüm önerileri tahtada sıralanır.

Orman Benim Evim

       Öğrenciler sınıfın ortasında çember oluşturur.

       Öğrencilerden bir orman canlısı seçmesi istenir. (ağaç, sincap, tavşan, kuş vb.)

       “Ben bir ……….., evim orman. Yangın çıkarsa……….” cümlesi sırayla öğrenciler tarafından tamamlanır.

       Bütün öğrenciler söz hakkı aldığında öğretmenin yönlendirmesiyle “Ormanı Koruma” ile ilgili bir slogan bulunur, bütün öğrenciler bu sloganı yüksek sesle söyler.

Orman Yürüyüşü

       Etkinlik öncesi sınıf duvarlarına orman görselleri asılır.

       Öğrenciler müzik eşliğinde (doğa ile ilgili müzik) sınıfta dolaşırlar.

       Öğrencilerden görselleri incelemeleri ve o ortamı hissetmeleri istenir.

       Yürürken yerdeki ateşleri ayak ile söndürme, bir parça giysi ile söndürme, battaniye ile söndürme, kum ve kürekle söndürme gibi canlandırmalar yapmaları istenir.

Ormanın Kalbi

       Öğrenciler sınıfın ortasında çember olurlar.

       Öğretmen öğrencilere, “Ormanın kalbi atıyor, siz de onların damarlarısınız.” der.

       Öğrenciler bedenlerini ve nefeslerini uyumlu hareket ettirerek ormanın kalbinin atışını canlandırırlar.

       Daha sonra ormana bir kıvılcım düşer. (Bir öğrenci alev olur.) Kalbin atışı hızlanır.

       Daha sonra seçilen “koruyucu öğrenciler” gelip yangını söndürür ve kalp yeniden düzenli atmaya başlar.

       Etkinlik müzikle desteklenebilir.

Kıvılcım

       Öğrencilerden biri küçük bir kıvılcım olur. Başta ufacık, neşeyle zıplar.

       Yanındaki  bazı öğrenciler kuru yapraklar ve ağaç dalları olur.

       Kıvılcım yavaş yavaş büyür, yapraklar ve dallar yanmaya başlar.

       Hayvanlar (diğer öğrenciler) panik içinde koşar.

       Etkinlik sonunda öğretmen “Bir küçücük kıvılcım nelere yol açtı, peki biz bunu nasıl engelleriz?” diyerek tartışma ortamı başlatır.

Yağmurun Umudu

        Öğrenciler sınıfın ortasına gelir ve ormanı canlandırmaları istenir. (Kuş sesleri, ağaçların sallanışı, çiçeklerin açışı vb.)

        Daha sonra yangın çıkar ve her şey hareketsiz kalır, korku hakimdir.

       Bir süre sessizlikten sonra öğrencilerden bazıları yağmur damlası olur, yağmurun yağışını canlandırırlar.

       Toprak yeniden canlanır, küçük fidanlar (öğrenciler) büyümeye başlar.

       Öğretmenin yönlendirmesiyle  “Orman yeniden doğar ama biz korursak” sözüyle etkinlik sonlanır.

DRAMA VE DOĞAÇLAMA SÜRECİ ETKİNLİKLERİ

Kurtarma Ekibi

       Öğrenciler belirlenen sayıda gruplara ayrılır. (Orman görevlileri, itfaiyeciler, köylüler vb.)

       Öğretmenin hazırladığı kısa bir hikaye, öğrenci gruplarına verilir. Öğrenciler kendi aralarında hikayeyi genişletir ve canlandırma yapmak üzere çalışırlar. Gruplar sırayla hikayelerini canlandırır. (Ormanda yangın çıktı, herkes görev başına …………)

       Yangın söndürüldüğünde hep birlikte ormanın yeniden yeşermesi için yapılması gereken etkinlikler canlandırılır.

Orman Mahkemesi

       Sınıf mevcuduna göre öğrencilere bireysel ya da grup etkinliği olacak şekilde roller verilir.: hakim, kuş, tavşan, ağaç, rüzgar, insan (piknikçi) vb.

       Ormanda yangın çıkmıştır, herkes suçlunun kim olduğunu tartışır.

       İnsan (piknikçi) başta suçu kabul etmez, ama diğer canlıların ifadeleriyle gerçek ortaya çıkar.

       Sonunda hakim: “Orman hepimizin evi, onu korumak zorundayız” diyerek kararı verir.

Ben Bir Ağacım

       Öğrencilere bir not kağıdı verilir.

       Her öğrenci sırayla bir ağaç, çiçek ya da hayvan olur.

       Öğrenciler “Ben bir ağacım…….. gölgesinde çocuklar oynardı…….. ama bir gün yangın çıktı…” diye başlar.

       Her öğrenci kısa bir hikaye yazar, sırayla okurlar, sonra sınıfın ortasına gelip üzgün bir şekilde otururlar.

       En sonunda tüm öğrenciler birlikte ayağa kalkar ve: “Biz ormanız, bizi koruyun!” sloganını söyler.

Geriye Dönüş

       Öğrenciler iki gruba ayrılırlar.

       Öğretmen gruplara orman yangını ve sonrasını anlatan resimler verir. Gruplardan bu resimlerden önce neler yaşandığını ve bu ormanların nasıl bu hale geldiğini canlandırmaları istenir.

       Çalışmalar için gruplara yeterli zaman verilir. Gruplardaki öğrenci sayıları fazla olacağı için öğretmen rol dağılımı için öğrencilere yardımda bulunabilir.

        Sunumlardan sonra öğrencilerden orman yangınlarının çıkış nedenleri ve alınabilecek önlemler hakkında fikirleri istenir.

İstasyon

       Öğrencilerden resim, şiir, mektup ve akrostiş grupları oluşturulur.

        Resim istasyonun orman yangınını, şiir istasyonunun orman yangınları ve hayvanlar, mektup istasyonu ağaçların ağzından insanlara ormanları korumak için yapmaları gerekenleri, akrostiş istasyonu ise orman yangını başlığı hakkında çalışma yapar.

        Yeterli zaman aralıklarında istasyondaki öğrenciler yer değiştirerek yarım işi tamamlama çalışması yapılır.

Ormanın Gizli Kahramanları

       Öğrencilerden bazıları solucan, karınca, böcek gibi küçük canlılar; bazıları ağaçlar ve bir grup da insanlar (yürüyüş veya piknik yapan) olur.

       Öğrenciler rollerine uygun olarak canlandırma yaparlar.

       İnsanların dikkatsiz davranışlarını gören küçük canlılar panik yapar fakat önlemeye güçleri yetmez, yangın çıkar.

       Bir grup öğrenci itfaiyeci olur ve yangını söndürür.

       İnsanlar bilinçsiz davranışlarını fark eder ve fidan dikerek ormanı tekrardan yeşillendirirler.

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM SÜRECİ ETKİNLİKLERİ

Yangın Öncesi – Yangın Sonrası

       Öğrencilerden bir kâğıdı ortadan ikiye ayırmaları istenir.

       Sol tarafa “orman yangınından önceki orman”ı, sağ tarafa “yangından sonraki orman”ı çizmeleri istenir.

       Resimler sınıfta sergilenir, isteyen öğrenci resmi üzerinden duygularını paylaşır.

İstek Kutusu

Öğrencilere küçük not kağıtları dağıtılır. Öğrencilerden ormanda yaşayan bir hayvan olduklarını ve orman yangınlarından korunma, orman yangınlarını önleme ve alınabilecek tedbirler hakkında insanlardan bir istekte bulunup yazmaları ve istek kutusuna atmaları istenir. İstekler daha sonra okunur ve sınıf panosunda sergilenir.

Benim Sesim Orman Olsaydı

       Öğrenciler sınıfın ortasında çember oluşturur. Sırayla “Ben orman olsaydım, yangın çıktığında şunu söylerdim………” ifadesi tamamlanır.

       Paylaşımlar sonunda sınıfça bir ortak slogan oluşturulur. (Bizi yakma, biz yaşatırız! vb.)

Donmuş Fotoğraf

       Öğrenciler küçük gruplara ayrılır. Gruplardan orman yangınına dair bir sahneyi donmuş bir fotoğraf gibi bedenleriyle oluşturmaları istenir.

       Gruplar canlandırmaları yapar diğer öğrenciler yorum yapar: “Sence burada ne oluyor?” “Sorun nasıl çözülür?”……….. sorularla paylaşım yapılır.

Ormanla Konuşmak

       Öğrenciler sırayla tahtaya çıkar ve bir sandalyeye otururlar. Sandalyeye oturan öğrenci “orman” rolüne girer, diğer öğrenciler ona sorular sorar: “Yangın çıkınca ne hissediyorsun?”,“Sana en çok kim yardım eder?”,“Bizi korumak için ne yapmalıyız?”…..

Geleceğe Mektup

       Öğrencilerden gelecekteki öğrencilere kısa bir mektup yazmaları istenir: “Sevgili arkadaşlar, biz ormanı şöyle koruduk… Siz de şunlara dikkat edin…”

       Mektuplar yüksek sesle okunur, sınıf panosunda sergilenir.


21 Ağustos 2025 Perşembe

Tanışma Etkinliği (Ders Planı Örneği - Yaratıcı Drama)

 YARATICI DRAMA ÖRNEK PLANI

Konu: Şapkalı Hareket Oyunu
Süre: 40 dakika
Sınıf düzeyi: 1. sınıf (okuma – yazma bilmeyen öğrenciler)
Araç-gereç: Renkli bir şapka (ya da taç, kostüm parçası), müzik çalar

1. Isınma Süreci (5-7 dk)

* Çocuklar çember olur.

* Öğretmen hareketli bir müzik açar.

* Çocuklar müzik eşliğinde sınıfta serbestçe dolaşır.

* Müzik durduğunda herkes bulunduğu yerde donar, heykel olur.

* Yeterli düzeyde etkinlik tekrar edilerek, öğrenciler oyuna hazırlanır, dikkatleri toplanır. Eğlenceli ortam oluşturulur.

2. Canlandırma Süreci (20 dk)

* Öğrenciler sınıf ortasında dağınık bir şekilde hareket ederler.

* Öğrencilerden birine şapka verilir ve müzik eşliğinde şapka elden ele dolaşır.

* Müzik durduğunda şapkayı elinde tutan öğrenci ortaya geçer:

Önce ismini söyler: “Ben Buğlem!”

Sonra bir hareket yapar: zıplar, dönerek kollarını açar, dans eder vb.

* Öğrenciler hep birlikte onun adını ve hareketini tekrar eder.

* Müzikle birlikte şapka yeniden dolaşmaya başlar.

* Şapka bütün öğrencilere gelinceye kadar devam eder, böylece öğrenciler hem adını söylemiş hem de kendini hareketle ifade etmiş olur.

3. Değerlendirme Süreci (9-12 dk)

* Öğrenciler çember oluşturacak şekilde otururlar.

* Öğretmen sorular sorar:

“Hangi arkadaşının hareketini en çok beğendin?”

“Hareket yaparken nasıl hissettin?”

“Bugün hangi isimleri öğrendin?”…………..

* Öğrenciler kısa kısa cevap verir, duygu ve düşüncelerini paylaşır.

* Öğretmen öğrencilerle hep birlikte “Hoş geldiniz sınıfımıza!” diyerek alkışla dersi bitirir.

Tanışma Etkinlikleri 2 (Yaratıcı Drama)


İSİM VE HAREKET

1) Öğrenciler sınıfın ortasında ayakta çember oluşturur.

2) Herkes sırayla önce kendi adını söyler, sonra ismiyle ilişkilendirebileceği bir hareket yapar. (Örneğin; "Benim adım Ahmet" der ve sağ elini havaya kaldırır."

3) Diğer öğrenciler de arkadaşını ismiyle birlikte hareketini tekrar ederek selamlar.

BEN KİMİM BALONU

1) Her öğrencinin koluna balon bağlanır.

2) Öğretmen balonun üzerine çocukların isimlerini yazar. Öğrencilerden  kendisiyle ilgili basit düzeyde bir görsel çizmelerini ister. (En sevdiği hayvan, yapmaktan hoşlandığı etkinlik vb.)

3) Öğrenciler sınıfta serbest dolaşır, karşılaştığı arkadaşıyla selamlaşır ve balonları üzerine yaptıkları görseller hakkında konuşurlar.

EŞİNİ BUL – SESSİZ TANIŞMA

1) Öğrencilere dağınık bir şekilde sınıfın ortasına toplanırlar.

2) Öğretmen önceden hazırladığı kartları (sesi ve hareketi öğrenciler tarafından kolayca taklit edilecek hayvan, ulaşım aracı vb.)  öğrencilere dağıtır.

3) Öğrenciler kartını göstermez, sadece hareket veya sesle canlandırır.

4) Eşini bulan öğrenciler birbirine adını söyler ve kısaca kendini tanıtır.

İSİM ZİNCİRİ

1) Öğrenciler sınıfın ortasında çember oluşturur.

2) Bir öğrenci kendi ismini ve kendini tanıtan kısa bir cümle söyler. Örneğin; "Benim adım Gürkan, koşmayı severim."

3) İkinci öğrenci önce birinci öğrencinin söylediklerini tekrar eder ardından kendi ismini ve cümlesini söyler.

4) Sınıf mevcuduna göre etkinlik öğrencilerin düzeyine göre gruplara ayrılıp da uygulanabilir.

AYNADAKİ ARKADAŞIM

1) Öğrenciler ikili eşleşirler. Eğer sınıf mevcudu tek ise kalan öğrenciyle öğretmen eşleşir.

2) Öğrencilerden birbirlerine yüzleri dönük şekilde sıralanırlar. Biri lider olur ve yavaş hareketler yapar. (Ellerini açar, zıplar, eğilir gibi)

3) Diğeri ayna gibi onu taklit eder.

4) Oyun sırasında lider, aynadaki arkadaşını tanımak için ona sorular sorar. Bir süre sonra roller değişir.

MİKROFON BENDE

1) Öğrenciler çember olur. Ortaya gelen öğrenciye oyuncak bir mikrofon ya da sembolik bir nesne verilir.

2) Mikrofonu alan öğrenci sadece adını söyler ve sevdiği bir şeyi sesle ya da hareketle gösterir.(dans etmeyi seviyorsa dans eder vb)

3) Grup hem görür hem duyarak tanır.

İSİM HEYKELİ

1) Öğrenciler çember şeklinde otururlar.

2) İlk öğrenci çemberin ortasına gelir, adını söyler ve bir heykel pozu verir.

3) İkinci öğrenci çıkar, önce birinci öğrencinin ismini söyler ve heykel pozunu yapar. Daha sonra kendi ismini söyler ve heykel pozunu gösterir. Çalışma tüm öğrencilerin katılımıyla devam ettirilir.

4) Sınıf mevcuduna göre etkinlik öğrencilerin düzeyine göre gruplara ayrılıp da uygulanabilir.

KÖPRÜDEN GEÇMEK

1) Öğrenciler karşılıklı iki sıra olur ve ellerini yukarı kaldırarak köprü yaparlar.

2) Bir öğrenci köprüden geçerken adını söyler ve bir hareket yapar. (zıplar, kollarını açar) (kendi özelliklerini köprüden geçerken anlatabilir)

3) Köprüyü oluşturan öğrenciler “Hoş geldin (isim)!” diye bağırır.

4) Her öğrenci sırayla köprüden geçer.

İSİM PATLAMASI

1) Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur.

2) Ortadaki öğrenci yüksek sesle adını söyler ve bir hareket yapar. (“Ben Serkan!” diye bağırıp kollarını havaya açar)

3) Tüm grup aynı anda onun adını söyleyip hareketi tekrar eder.

4) Diğer öğrencilerde sırayla oyuna katılmaya devam eder.

İSİMLE DANS

1) Öğrenciler sınıfın ortasında serbest dolaşır.

2) Öğretmen hareketli müzik açar ve öğrencilerden dans etmelerini ister.

3) Müzik durduğunda öğrenciler en yakınındakiyle eş olur ve birbirlerine isimlerini söylerler.

4) Sonra müzik yeniden başlar ve tekrar durduğunda öğrenciler farklı eşler oluşturarak birbirlerinin isimlerini öğrenmeye çalışır.

BALONLA İSİM ZİNCİRİ

1) Sınıfta uygun alan varsa sınıfta oynanır, yoksa bahçeye çıkılır.

2) Belirlenen alanda öğrenciler dağınık bir şekilde bekler.

3) Her öğrenciye bir balon verilir.

4) Öğrencilerden balonu havaya atmaları ve bu sırada kendi isimlerini yüksek sesle söylemeleri istenir.

5) Balonu yere düşmeden ismini duyduğu başka bir arkadaşının balonunu o arkadaşının ismini söyleyip yakalamaya çalışır.

İSİMLİ BALON KOŞUSU

1) Sınıfın ortasına balonlar bırakılır.

2) Öğretmen bir isim söyler. İsmi söylenen öğrenci ortaya koşar, balonu alıp havaya atar ve kendi adını söyler.

3) Balonu yere düşürmeden arkadaşına atar, arkadaşı adını söyler.

 MÜZİKLİ SANDALYE

1) Klasik müzikli sandalye oynanır.

2) Müzik durunca ayakta kalan öğrenciden kendisini tanıtması istenir.

3) Tekrar müzik başlar, oyun devam eder.

RİTİMLE İSİM

1) Öğrenciler sınıfın ortasında çember olur.

2) Öğrencilere basit ritim araçları verilir ya da ritim yapabileceği bir nesne verilir.

3) Her öğrenci adını söyler ve basit bir ritim yapar.

4) Grup arkadaşının ismini tekrar eder ve devamında kendi ritim aracıyla o ritmi yapmaya çalışır.

ARKADAŞLIK AĞI

1) Öğrenciler sınıfın ortasında çember şeklinde dizilir.

2) Öğretmen bir yumak alır ve ucunu kendisi tutar. Öğretmen adını ve yapmaktan hoşlandığı bir etkinliği söyler.

3) Öğretmen yumağı bir öğrenciye atar ve öğrencide adını ve hoşlandığı etkinliği söyler.

4) Oyun bütün öğrencilere yumak gelinceye kadar devam eder.

5) Oyun sonunda ortada birbirine bağlanan bir “arkadaşlık ağı” oluşur.

 HAREKETLİ ŞAPKA

1) Öğrenciler sınıfın ortasında serbest bir şekilde dolaşır.

2) Öğretmen öğrencilerden birine şapka verir. Müzik eşliğinde öğrenciler dans ederken şapkayı elden ele birbirlerine verirler.

3) Müzik durduğunda şapkayı elinde tutan öğrenci adını söyler ve sevdiği bir şeyi canlandırır.

4) Grup hep birlikte onun adını ve canlandırmasını tekrar eder.

HAREKET KARTLARI

1) Öğretmen önceden üzerinde basit hareketlerin olduğu kartlar hazırlar.

2) Öğrencilerden sırayla kart seçmesini ister.

3) Öğrenci adını söyler ve karttaki hareketi yapmaya çalışır.

4) Grup hep birlikte hem adı hem hareketi tekrar eder.

DUYGUSAL HEYKELLER

1) Öğrenciler çember şeklinde otururlar.

2) Sırayla öğrenciler ismini söyler, bir duyguyu belirten poz verirler. Örneğin; "Ben Ela, mutluyum" diyerek gülümseyebilir.

3) Diğer öğrencilerde sırayla etkinliğe katılırlar.

4) İsteyen öğrenci belirttiği duygu hakkında kısa bir konuşma yapabilir. "Beni bu olaylar mutlu eder, ben şu konulara kızarım vb......."

11 Temmuz 2025 Cuma

1.Sınıfa Başlarken

1. SINIF

Zamanında Başlayan Kazanır!

 Sayın velilerimiz,

Öğrencimizin yeni eğitim-öğretim hayatına başlayacağı bu önemli dönemde üzerinde durulması gereken noktaları paylaşmak istiyorum.

Her çocuk özeldir ve gelişim hızı farklıdır. Eğitimde başarı sadece "erken başlamakla" değil, zamanında ve hazır olarak başlamakla mümkündür.

Öğrenci sadece akademik olarak değil; sosyal, duygusal ve fiziksel olarak da okul olgunluğuna ulaşmalıdır.

Örneğin: Kalem tutamayan, yönergeleri takip etmekte zorlanan, dikkat süresi kısa olan bir öğrenci okul ortamında başarısızlık hissi yaşayabilir. Bu durum uzun vadede özgüven kaybına ve okuldan soğumaya yol açacaktır.

“Fiziksel olarak yürüyemeyen bir çocuğa koş demek ne kadar doğru olurdu?”

 Her Çocuk Aynı Anda Hazır Olmaz

Okula başlamak sadece yaşla ilgili değildir. Öğrencinin;

- Kalem tutabilmesi

- Dikkatini toplayabilmesi

- Sınıf kurallarına uyması

- Tuvaletini kendi başına yapabilmesi

- Sırasını bekleyip paylaşmayı bilmesi vs. gerekir.

Bu beceriler gelişmemişse öğrenci okulda zorlanır, özgüveni sarsılır ve öğrenmeden soğuyabilir.

Yaşı Küçük Olmak: Akademik Risk

Zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimini tamamlamamış bir öğrenci:

- Okuma ve yazmayı geç öğrenebilir,

- Okul ve sınıf kurallarına uymakta zorlanabilir,

- Sınıf ortamında kendini başarısız hissedebilir.

Bu durum öğrencinin okuldan ve öğrenmeden uzaklaşmasına neden olacaktır.

Kayıt Erteleme: Geri Kalmak Değil, Güçlü Başlangıç

Kayıt ertelemek:

✅Çocuğun gelişimini destekler.

✅ Yaşıtlarıyla birlikte mutlu ve başarılı olmasını sağlar.

✅ Özgüvenli ve sağlıklı bir birey olmasına katkı sunar.

Unutmayın, erken başlamak üstünlük değil, zamanından önce yük taşımaktır.

Bilimsel Gerçekler Ne Diyor?

Araştırmalar gösteriyor ki;

İlkokula hazır olmadan başlayan çocuklar, sonraki yıllarda daha fazla akademik ve sosyal sorun yaşıyor.

“Erken başlasın, öne geçsin” düşüncesi yaygındır ancak araştırmalar gösteriyor ki: Zihinsel ve duygusal olarak hazır olmadan başlamak, ileride akademik sorunlara neden olabiliyor.

Okula zamanında başlayan ve hazır olan çocuklar daha kolay uyum sağlar, daha hızlı öğrenir ve öğrenmeyi sever.

Uzman Görüşlerini Önemseyelim!

1.sınıfa başlayacak öğrencilerden zihinsel, fiziksel, duygusal ve sosyal alanlarda hazırbulunuşluk beklenir. Ebeveyn olarak öğrencinin olgunluk seviyesi için okul rehberlik servisi, sınıf öğretmenleri ve çocuk gelişim uzmanlarından yardım alabilirsiniz. Konunun uzmanları yapacakları değerlendirme ile öğrencinin 1.sınıfa başlamasının uygun olup olmadığına sebepleriyle karar verecektir.

6 Temmuz 2025 Pazar

Gelenekten Geleceğe: En Parlak Sezonumuz

Halk oyunları çalışmalarını,  2010-2011 yılından itibaren her sene yapıyorum. Zeybek oyunları başta olmak üzere farklı yöre oyunlarını öğrencilerimize basit düzeyde öğretmeye çalıştım. Geçmişte ilçe geneli törenlerde antrenman düzeyinde gösteriler sunduk. Bu yıl halk oyunları alanında il genelinde zirveyi yaşadık. Öğrencilerimizin sahneye adım attığı her gösteri, sadece bir dans değil; emeğin, disiplinin ve kültürümüze duyduğumuz sevginin birer yansıması oldu. Yıl boyunca katıldığımız etkinlikler, okul gösterileri, yarışmalar, şenlikler sayesinde öğrencilerimiz sahnede büyüdü, izleyenlere unutulmaz anlar yaşattılar. Attıkları her adım Anadolu'nun ruhunu, her figüründe tarihimizi yaşatmaya çalıştılar.

Gösterilerimiz sadece teknik anlamda değil; sahne duruşumuz, birlikteliğimiz ve ruhumuzla takdir topladı. Bu sene okulumuzda sahne bizlerin oldu. Çok emek verdik, çok çalıştık, birlikte attığımız her adımda bu başarı saklıdır. 

2024-2025 Eğitim-Öğretim yılına geçmişte olduğu gibi halk oyunlarına katılmak isteyen öğrencilerimizle başladık. Bu sene 3.sınıfı okutacaktım ve ilkokul öğrencilerimizin katıldığı zeybek ekibi oluşturdum. Klasik başlangıcımızı yaptık. Plan belliydi; Harmandalı, Yeni Harmandalı, Kerimoğlu Zeybeği ve Cumaovası Yörük Ali Zeybeği. Çalışmalarımız yıl boyunca sürdü, amacım öğrencilerimize sağlam bir temel oluşturmaktı. Yıl sonunda yaptığımız şenlikte öğrencilerimiz sahne aldılar ve öğrendikleri oyunları sergilediler. 

Ortaokul öğrencilerimizle geçtiğimiz sene Bilecik Yöresi oyunlarını çalışmıştık. Ders yoğunluğumdan dolayı ortaokuldan kız öğrencilerimizden ekip oluşturdum. Oyunların figürlerini kısa sürede hatırlayıp yeni oyunlar öğretebilirdim. 5,6 ve 7.sınıf öğrencilerimizden 12 kişilik bir ekiple sezona başladık. İlk gösterimiz "İlköğretim Açılış Töreni" oldu. Birkaç hatırlatma antrenmanı ile basit bir sahne düzeninde gösterimizi sergiledik.
Ekibe katılmak isteyen öğrencilerimiz devam ediyordu fakat Bilecik yöresi oyunlarını yeni katılan öğrencilerimize de öğretmek gerekiyordu. Sahne düzenimiz klasik çizgi olduğu için ve yeni katılan öğrencilerimizin geçmişte zeybek temel hareketlerini bilmelerinden dolayı Bilecik oyunlarını da kısa sürede öğrendiler. Eksik kıyafetlerimizi tamamladık ve 16 öğrencimizle 29 Ekim Cumhuriyet Bayramında ilçe törenine katıldık.
Cumhuriyet Bayramından sonraki hafta okul sporları duyuruya çıktı. Sahne düzenimiz hariç kıyafetlerimiz ve müziğimiz yarışma için uygundu. Bilecik yöresinden 9 oyunu yarışma kuralları çerçevesinde sahneye koymak gerçekten çok zor bir işti. Birçok yarışma videosu izledik. Bunların içinden Çınar Gsk nın yarışma düzenini temel alarak öğrenci sayımıza uygun sahne düzeni çalışmaya başladık. İl yarışmasına 4 ayımız vardı. 7.sınıf öğrencilerimizle (Buğlem, Melek, Aslı ve İclal) hem sahne düzeni konusunda planlamalar yaptık hem de ileri düzey zeybek ve temel düzeyde horon oyunlarına çalıştık. Her hafta bir oyunun düzenini çıkardık ve ekiple çalıştık. Yaklaşık 3 ay süren bu düzenleme teknik açıdan üst düzey fakat riskli bir çalışma oldu. Bu süre içerinden 7.sınıf öğrencilerimiz Hezin Hezin, Sürmelim, Çakal Çökerten ve Tekeler Zeybeklerini öğrendiler. Kız horon kurma, atlama ve sallama horonlarının temel figürlerini çalıştılar.

İl yarışması mart ayı içerinden ilimiz kapalı spor salonunda yapıldı. Yıldızlar ve gençler kategorilerinde katılan diğer ekiplerden en yüksek puanı alarak il birincisi olduk. 
Bölge yarışması Kocaeli'nde yapılacaktı ve hazırlığımız için 1 ayımız vardı. Oyun figürlerinden ziyade oyun simetrisi üzerinde antrenman yapmamız gerektiğini her çalışma videosunu izleyerek öğrendik. Sahne çizgileri ve hakem masalarını kullanarak oyunun düzenini olabildiğince hatasız yapmak için sürekli tekrar çalışmaları yaptık. Bölge yarışmasına katılan ekiplerin hepsi ilinin en iyisi olarak geldi, içlerinden yarışma deneyimi olan çok ekip vardı. Güçlü ekiplerimiz arasından bölge 4.sü olarak ayrılmamıza rağmen Kocaeli sahnesinde güzel bir iz bıraktık.
Yarışma heyecanı ve stresini üzerimizden attık. Programımız hazırdı, bütün ekip horona başladık. 7.sınıf öğrencilerimizin akran öğretimiyle kız horon kurma, atlama ve sallama horonlarına çalışmaya başladık. Hem yarışma oyumuzun tekrarlarını yaptık hem de horon öğretimiyle çalışmalarımız devam etti. Öğrencilerimiz yarışma stresi olmadan 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nda ilçe töreninde gösterilerini büyük bir coşkuyla sundular. 
Bayram sonrası ekibimiz 3 ve 4.sınıftan katılan öğrencilerimizle 20 oldu. Çalışmalarımızda Bilecik yöresi yarışma düzeni antrenmanlarımız devam etti. Artık horon oyunlarına yoğunlaşma vakti gelmişti. 20 öğrencimizle birlikte horon oyunlarının sahne düzenlemesini de tamamladık.
19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı il töreninde ekibimiz yarışma gösterisini sundular. İl birincisi oldukları salonda gösterileri büyük beğeni topladı.
Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği il müdürlüğünün programına okulumuzu temsilen katıldık. Program sonrasında öğrencilerimiz ilk defa horon ve zeybek oyunlarını sunma fırsatı buldular. 
Okulumuzun bu sene ilkini düzenlediği "Kültür Sanat Gecesi" etkinliğinde en az yarışma düzeyinde heyecan yaşatan gösterilerimizi sunduk. Okulumuz müzik korosunun seslendirdiği "Çayır Çimen Geze Geze" oyunuyla başlayan 7.sınıf öğrencilerimizin gösterisi Hezin Hezin, Sürmelim, Çakal Çökerten ve Tekeler zeybekleriyle devam etti. Gecenin belki de unutulmaz gösterisi olan horonla etkinliği tamamladık.