Tema: Duyular ve duygular
Kazanımlar:
*Bireysel
özellikler ile duyu çalışmaları arasındaki ilişkileri kavrar.
*Günlük
yaşamda duyularını kullanmaya istekli olur.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik, dokunma duyusu
için materyal
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*Öğrenciler sınıfın ortasında müzik
eşliğinde yürümeye başlarlar. Öğretmen aşağıdaki okuma parçasını okur ve içinde
geçen eylemleri öğrencilerin canlandırmasını ister.
“Güneşli bir bahar sabahında parkta yürüyüş
yapmaya çıkıyorsunuz. Parkı kuşların sesi ve çiçeklerin kokusu sarmış. Birden
arkanızdan birinin size seslendiğini duyuyorsunuz. Size eslenen uzun zamandır
görmediğiniz ve çok sevdiğiniz bir arkadaşınız. Birbirinizi özlemişsiniz ve
hemen kucaklaşıyorsunuz. Arkadaşınız sizi dondurmaya yemeye davet ediyor.
Birlikte oturup bahar esintisini yüzünüzde hissederek birer dondurma
yiyorsunuz.”
*Öğrencilerden müzik eşliğinde; topuklu
ayakkabıyla, çizgilere basmadan, çıplak ayakla, terlikle, kalın çoraplarla
yürümeleri istenir. Ayrıca çakıl taşları üzerinde, kumsalda, denizde, kaygan
bir zeminde, tüylü halı üzerinde, bahçe duvarında yürümeleri istenir.
Öğrencilere yürüyüşlerinin gerçekçi yapılması gerektiği belirtilir.
1)
Kimin Yeri Değişti
Öğrencilerden
bir kişi ebe olur. Ebe sınıfın dışına çıkarılır. Öğrencilerden iki kişi yer
değiştirir. Ebenin amacı yer değiştiren öğrencilerin kim olduklarını bulmaktır.
Oyun bir süre oynandıktan sonra sonlandırılır. Oyun çember şeklinde de
oynanabilir. Öğrenciler çember oluştururlar. Çemberin ortasına ebe geçer ve
ebenin gözleri bağlanır. Çemberde iki kişi değiştirir ve ebe yer değiştiren
arkadaşlarını bulmaya çalışır.
2)
Eşinden Uzak Dur
Öğrencilere
ikişerli gruplara ayrılırlar. Müzik eşliğinde dans etmeleri istenir. Müzik durdurulduğunda
eşler sınıf içinde birbirlerinden en uzak yere gitmeye çalışırlar. Müzik tekrar
başlatıldığında eşler birleşerek tekrar dans etmeye başlarlar. Oyun belli bir
süre sonra bitirilir.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Görme
Duyusu: Öğretmen bütün öğrencilere pencere kenarına gitmelerini ve penceren ne
gördüklerine bakmalarını ister. Daha sonra yerlerine otururlar. Öğretmen her
öğrenciye birer kağıt verir ve pencereden baktıklarında dışarıda neler
gördüklerini yazmalarını ister. Yazma işi bittikten sonra gönüllü öğrenciler
gördüklerini okurlar. Diğerleri ise okunan kendi listesinde var ise üstünü
çizer. Birkaç öğrenci listesini okuduktan sonra öğrenciler tekrardan pencereden
dışarıya bakarlar. Listeye eklemek istediklerini yazarlar. Çalışmasını bitiren
kağıdını öğretmene verir.
*İşitme
Duyusu: Öğrenciler ikili eş olurlar. Eşlerin birbirleriyle sırt sırta
oturmaları istenir. Her öğrenciye birer kağıt verilir. Öğrenciler kağıtlarına
istedikleri resmi yaparlar. Daha sonra eşlerden birisi yaptığı resmi anlatarak
eşinin kağıdının arkasına çizmesine yardımcı olur. Aynı şekilde diğer eşte
resmini eşine çizdirir. Çalışma sonunda resimler karşılaştırılır.
*Dokunma
Duyusu: Öğrenciler çember şeklinde otururlar. Çalışma için gözlerini açmamaları
ve birbirleri ile konuşmamaları söylenir. Öğretmen önceden hazırladığı ve
içinde çeşitli eşyaların bulunduğu torbayı çemberdeki öğrencilerden birine
verir. Öğrenci içinden seçtiği eşyayı hissettikten sonra yanındaki arkadaşına
verir. Torbadaki eşyalar bittikten sonra öğrencilerden hangi eşyaları
tanıdıkları hangilerini tanıyamadıkları sorulur.
Öğrencilerin
çember şeklinde ama ikili olacak şekilde oturmaları istenir. Eşler birbirlerine
sırtlarına döner. Eşlerden biri eşinin sırtına parmağıyla çeşitli büyükte harf
veya sayılar yazar. Eşi yazdığı harf veya sayıyı bilmeye çalışır. Çalışma eşler
yer değiştirerek devam ettirilir.
*Tat
Alma Ve Koklama Duyusu: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Her gruptan bir yemek
programı sunmaları istenir. Gruplardan yemek programını sunarken kullandıkları
yiyeceklerin kokularına ve tatlarının nasıl olduğuna dikkat çekmeleri istenir.
Gruplara yeterli süre verildikten sonra çalışmalarını sunmaları istenir.
* Doğaçlama:
Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Öğretmen her gruba farklı duyu organlarının
ağırlıklı olduğu metinleri verir. Gruplar yarım kalmış materyal tekniğini
kullanarak verilen metni tamamlarla ve canlandırırlar.
1.Grup: Soğuk bir kış gününde bütün köylü
köy meydanında toplanmıştı. Sanki bir karşılama töreni vardı. Köyün 20 yıllık o
hurda yığını tek minibüsü köy yolunda sonunda göründü…………….…
2.Grup: Ayhan evin tek çocuğu olduğu için
biraz şımarık yerinde duramayan bir çocuktur. Babası işe gittikten sonra
annesiyle evde yalnız kalmışlardı. Sokağa çıkmak için izin almadan kaçmayı
planlamıştı. Tam kapıyı araladı ki dışarıdan bir ses duydu…………..…
3.Grup: Caner ile Can bir pazar sabahı
ormanda yürüyüşe çıkmışlardı. Havanın güzelliği, kuşların sesi onları
kendilerinden geçirdi ve akşam olduğunun farkına varmadılar. Onları kendilerine
çeken ilginç bir koku olduğunu fark ettiler……………..
4.Grup: Deniz çok acayip bir rüya gördü
Rüyasında hayvanlar konuşuyordu. Kendisi için bu çok zevkliydi. Kedi, kuş,
balık derken en çok korktuğu hayvanı gördü. Hayvan tam denize dokunacaktı
ki……………….
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
*Öğrencilerden
çalışmalar hakkında duygu ve düşünceleri alınır. Öğretmen öğrencilere aşağıdaki
soruları sorarak öğrencilerin düşüncelerini alır.
“Duyu organlarımız hangileridir ve
görevleri nelerdir?
Görmesek veya duymazsak ne gibi zorluklarla
karşılaşırız?
Tat ve koku almasaydık hayatımız nasıl
olurdu?
İnsanda dokunma duyu olmazsa nasıl olurdu?”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder