Tema: Canlılar, çevremiz ve çevre sorunları
Kazanımlar:
*Doğadaki
canlı çeşitliliğini fark edebilme
*Canlıların
yaşadığı çevreyi fark edebilme
*Canlıların
çevre sorunlarından nasıl etkilendiğini ve çevre sorunları için neler yapılması
gerektiğini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik (hayvan ve orman
sesleri içiren The Sound Of Nature), bitki ve hayvan resimleri
ÖĞRETME
– ÖĞRENME SÜRECİ
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*
Müzik eşliğinde yürünür ve bu sırada çalan müziğin hissettirdiği gibi
öğrencilerden yürümeleri istenir.
* Nehirden taşlara basılarak karşıdan
karşıya geçilir.
* Müzik eşliğinde yürüme karşısına
gelen kişiyle çevre ve çevre sorunları hakkında kısa süreli sohbet edilir.
* Sohbet eden kişiler birleşir ve diğer
ikililerle çevre ve çevre sorunları hakkında konuşurlar. Dörderli ve sekizerli
gruplar oluşur. Daha sonra bütün sınıfın birleşmesi sağlanır.
1)
Gölge
Öğrencilerden
üçerli grup oluşturmaları istenir. Bir kişi ortada diğeri ortadaki kişinin
önünde ve arkasında olacak şekilde dizilirler. Öndeki kişi yüzünü ortadaki
kişiye dönerler. Ortadaki kişiler sınıfta serbest olarak dolaşırlar. Dolaşırken
de çeşitli hareketler yaparlar. Öndeki ve arkadaki kişiler gölge gibi onu takip
ederler ve yaptığını yaparlar.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
* Öğrencilerden üçer veya dörder
kişilik gruplar oluşturmaları istenir. Gruplara öğretmenin önceden hazırladığı
canlı resimleri verilir. Her gruba yeterli çalışma süresi verilir. Gruplar
kendilerine verilen canlıyı pandomim ile canlandırırlar. Hiçbir şekilde ses
kullanmazlar. Diğer gruplar canlandırdıkları canlıyı bulana kadar çalışmalar
devam ettirilir.
*Öğrenciler bitkiler ve hayvanlar
olarak iki büyük gruba ayrılırlar. Bu gruplar birer “meclis toplantısı”
düzenlerler. Ve bu toplantı sırasında canlıların doğal yaşam alanlarına
insanların etkileri üzerinde sorunlar konuşulur ve tartışılır. Bu tartışmaların
sonuçlarını her gruptan bir yazman rapor halinde yazarlar. Daha sonra grup
sözcüleri raporları sınıfa sunarlar.
* Öğrenciler 4 veya 5’er kişilik
gruplar oluşturur. Gruplardan çevre sorunları hakkında resim, şiir, afiş, ve mektup çalışmaları yapmaları istenir. Yapılan
çalışmalar sunulur ve sınıf panosuna asılır.
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
* Öğrenciler asıl çalışma sonunda
yerlerine oturur. Öğretmen “denizyıldızı” hikayesini okur. Hikayede anlatılmak istenen öğrencilere
sorulur. İnsan ve çevre iletişimi nasıl olması gerektiği sorulur.
DENİZYILDIZI
Yazı
yazmak için okyanus sahillerine giden bir yazar, sabaha karşı kumsalda dans
eder gibi hareketler yapan birini görür. Biraz yaklaşınca, bu kişinin sahile vuran
denizyıldızlarını, okyanusa atan genç bir adam olduğunu fark eder. Genç adama
yaklaşır:
-
Neden denizyıldızlarını okyanusa atıyorsun?
Genç
adam yanıtlar;
-
Birazdan güneş yükselip, sular çekilecek.
Onları
suya atmazsam ölecekler. Yazar sorar;
-
Kilometrelerce sahil, binlerce denizyıldızı var.
Ne
fark eder ki?
Genç
adam eğilir, yerden bir denizyıldızı daha alır, okyanusa fırlatır.
-
Onun için fark etti ama...
Bu
cevap bilgeyi şaşırtmış ne söyleyeceğini bilememiş. Geriye dönmüş, yazısının
başına geçmek üzere kulübesine gitmiş. Gün boyunca bir şeyler yazmaya
çalışırken genç adamın görüntüsü gözünün önünden hiç gitmemiş. Aklından
çıkarmaya çalışmış, ama bir türlü olmamış. Nihayet akşama doğru fark etmiş ki,
bu gencin davranışının özünü kavrayamamış. Çünkü bu gencin asıl yaptığının;
evrende bir gözlemci olmayı ve olup biteni gözlemeyi değil, evrende bir oyuncu
olmayı ve fark yaratmayı seçmek olduğunu sonradan anlamış ve utanmış. O gece
sıkıntı içinde yatmış. Sabah olduğunda bir şey yapması gerektiğini bilerek
uyanmış. Yataktan kalkmış, giyinmiş, sahile inmiş ve o genci bulmuş. Ve bütün
sabahı onunla okyanusa denizyıldızı atarak geçirmiş.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder