Tema: Yaratıcılığı
geliştirme
Kazanımlar:
*Yaratıcı
dramanın özelliklerini kavrar.
*Yaşadığı
bir problemi nasıl çözebileceğini açıklar.
*İletişimde
jest, mimik ve beden dilinin önemini kavrar.
*Grup
içinde yapılan bir çalışmaya katkıda bulunur.
*insanlar
arası sağlıklı bir iletişimin önemini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Gözleri kapatmak için
bez, müzik, ihtiyaç kartları
ÖĞRETME
– ÖĞRENME SÜRECİ
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*
Öğrenciler sınıfın ortasında serbest bir şekilde dururlar. Öğretmen aşağıdaki
öyküyü okur ve devinimsel hareketleri yapmalarını sağlar.
“Bizim küçük bir bahçemiz var. İlkbaharda
bahçeyi özene bezene kazarım. (Kazma sallama devinimleri) Sonra otlarını
ayıklarım. ( Bahçenin çeşitli yerlerinden ot koparılıp alınıyormuş gibi
yapılır, ot toplanır.) Daha sonra da bir tırmık alır, toprağı tırmıklarım.
(Parmaklar tırmık gibi yapılır ve tırmıklama devinimleriyle toprak düzeltilir.)
Her yeri dümdüz olur. İşlenmiş toprak ne güzel olur; çiçek tohumları alır,
buraya ekerim. (Çiçek tohumu ekme devinimi) Yağmur yağacak. (İki elle yağmur
yağma devinimi) Güneş açacak. (İki el yanlardan havaya doğru kaldırılır.)
Tohumlarım büyüyecek. (Küçük tohumun büyümesi devinimi) Fidan olacak. Çiçek
açacak. (İki elin tabanları baş üzerinde birleştirilir, parmak kısımları
açılır, çiçek benzetmesi yapılır.) Sonra kış gelecek. (Yağmur ve kar öykünmesi
yapılır.) Çiçekler saklayıp tohumları (çiçek benzetmesi yapılır sonra iki elin
parmakları birleştirilip eller birbirinden ayrılmadan önden aşağıya indirilir)
yatacaklar uzun bir kış uykusuna. (Uyuma öykünmesi yapılır.) Sonra yine bahar
gelecek. Güzel renkli çiçekler yine açacak. (Çiçek açma devinimi yapılır.) Her
tarafa güzel kokular saçacak. (Koklama ve beğenme devinimleri) Yine bahar
gelecek, yine çiçek açacak…”
1)
Ritmik Saymayı Öğreniyorum
Öğrenciler
sınıfın ortasında daire şeklinde dizilirler. Öğretmen öğrencilere hangi ritmik
saymayla beraber oyuna başlanacağını söyler.
Örneğin; 4’er ritmik sayacağız. Önce topu atacağımız arkadaşımızın ismini sonra
sayıyı söylüyoruz. Ahmet – 4 , Mehmet – 8 gibi. Oyun bu şekilde farklı
ritmik saymalar ile oynanır. Ayrıca geriye ritmik saymalarda kullanılarak
öğrencilerin oyun ile sayma becerileri geliştirmesi sağlanır.
2)
Müzik eşliğinde Dur Ve Selam Ver
Öğrenciler
sınıfın ortasında iç içe iki daire oluştururlar. Öğretmen hareketli bir müzik
açar ve öğrenciler zıt yönde yürümeye başlarlar. Öğretmen müziği durdurduğunda
her iki dairedeki çocuklar dururlar. Yan yana gelenler isimlerini söyleyerek el
sıkışırlar.
3)
Möööö…
Oyunun
oynanacağı alana bağlı olarak seçilecek öğrencilerin gözleri bez ile bağlanır.
Gözleri bağlanan öğrencilerin birer inek oldukları ve inek sesi çıkartarak
alanda dolaşmaları istenir. Öğretmen öğrencilere “Sizler dolaşırken ben
içinizden birini seçeceğim ve o boğa olacak. Bu kişi ses çıkarmayacak ve
hareket etmeyecek. Artık tüm inekler boğayı bulmak zorundadır.” der. Boğayı
bulan inek boğanın yanında sessizce durur ve gözlerini açabilir.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Issız Ada: Öğretmen öğrencileri iki
gruba ayırır ve yönergeleri gruplara verir.
1.Grup
(Ada Yerlileri): Öğretmen bu gruba yönergeyi anlatır. “Sizler bu adada yaşayan yerlilersiniz ve kendinize özgü bir dil
konuşup anlaşıyorsunuz. Biraz sonra ileride bir gemi batacak ve gemiden
kurtulanlar yüzerek bu adaya çıkmaya çalışacaklar. Sizin elinizde yiyecek, su,
eğlence, barınak ve ateş var. Gelen kazazedeler sizinle anlaşabilirse onların
ihtiyaçlarını karşılayabilirsiniz. Sizler sadece 8 kelime biliyorsunuz ve bu
kelimelerle anlaşabiliyorsunuz. Bu kelimeler;
Da: Evet Na:
Hayır Ani: Merhaba,selam Saba: Su Baba:
Barınak
Aba: Ateş Daba:
Dans, eğlence Yaba: Yiyecek”
Bu kelimelerin yazılı olduğu kartlarda
ada yerlilerine verilir. Gelen kazazede ihtiyacını anlatabilirse anlattığı kart
o kişiye verilir.
2.Grup
(Kazazedeler): Öğretmen gruba yönergeyi verir. “Sizler bir seyahatteyken fırtına çıktı ve geminiz battı. Sizler
kurtuldunuz ve birazdan yüzerek karşıdaki adaya çıkacaksınız. Bu adada hayatta
kalmanız için gerekli olan su, yiyecek, barınak, ateş, eğlence gibi temel
ihtiyaçlarınız olacak. Ancak bu adada yaşayan yerli halk var ve kendi dilerini
konuşuyorlar. Ama sonuçta hepimiz insanız ve bizler birbirimizi anlayabiliriz.
Yerlilerle anlaşıp bu ihtiyaçlarınızı onlara anlatabilirseniz sizlere
ihtiyaçlarınızı sağlayacaklardır. Herkesin bu 5 temel ihtiyaçtan birini alması
gerekiyor.”
Oyun
her kazazedenin 5 karttan birini almasıyla sona erer. Oyun sonlandırıldığında
öğrencilere;
-Karşınızdaki sizi anlamadığında ne
hissettiniz?
-İlk ihtiyaç kartını aldığınızda ne
hissetiniz?
-Konuştukları dilleri yavaş yavaş
çözdüğünüzde ne oldu?
-Günlük hayatta bu gibi anlaşılamadığınızı
hissettiğiniz veya anlayamadığınız durumlar oluyor mu? Ne yapıyorsunuz?
gibi sorular sorulur ve “ Bazen beden diliyle bir çok şeyi karşımızdakine
anlatabiliriz.” sonucuna ulaşılır.
*Doğaçlama:
Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Birinci ve üçüncü ile ikinci ve dördüncü
gruba öğretmen canlandırmaları için
konularını verir.
1. ve 3. Grup: Bir grup insan otobüs
durağında bekliyorsunuz. Herkesin farklı özellikleri var. Torununu göremeye
giden büyükanne, işe geç kalmış memur, okula gitmek için bekleyen öğrenci,
otobüse binmek için bekleyen özürlü bir kişi vb. Otobüs gecikti. Neler olur?
2. ve 4. Grup: Akşam bütün ailece (anne,
baba, büyükanne, çocuklar, dede) oturmuşsunuz televizyon izleyeceksiniz. Fakat
herkes farklı kanalları izlemek istiyor. Ailenin televizyon karşısındaki
tartışmaları nasıl olur.
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
*Resim
Tamamlama: Gönüllü öğrenciler sırayla tahtaya çıkarılarak resim yapmaları
istenir. Öğrencilerden birine tahtaya bildiği bir ev resmi çizmesi istenir.
Diğer öğrenciler sırayla tahtaya kaldırılır ve resme eklemeler yaparlar. Resim
tamamlama bittiğinde öğrenciler 4 gruba ayrılır. Her gruptan bu resimle ilgili
birer öykü yazmaları istenir. Gönüllü grup isterse yazdığı öyküyü
canlandırabilir.
*Öğretmen öğrencilerden yapılan
çalışmalar hakkında duygu ve düşüncelerini alır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder