23 Temmuz 2019 Salı

Yaratıcı Drama (Orman ve Orman Yangınları)


Tema: Orman ve orman yangınları
Kazanımlar:
* Doğal güzellikleri korumak için neler yapılacağını bilir.
* Orman yangınları hakkında fikir sahibi olur.
* Orman yangınlarını önlemek için neler yapılması gerektiğini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik, ormanlık bölge resimleri, kutu ve not kağıtları

ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
   *Öğrenciler müzik eşliğinde (doğayla ilgili) serbest olarak yürürler. Duvarlara ormanlarla ilgili resimler asılır. Öğrencilerin kendilerini oralarda hissetmeleri istenir. Yürürken yerdeki ateşleri ayak ile söndürme, bir parça giysi ile söndürme, battaniye ile söndürme, kum ve kürekle söndürme hareketleri yapılır.

1) Ben Bir Ağacım
         Öğretmenin komutuyla beraber öğrenciler parmak oyununu yaparlar.
“Ben bir ağacım (Ayakta eller yanda dik durulur.)
 Dallarım var benim (Kollar başın yukarısına kaldırılır avuçlar kapatılır.)
 Dallarım bir çiçek açtı (Birinci parmak açılır.)
 Dallarım iki çiçek açtı (İkinci parmak açılır.)
 Dallarım üç çiçek açtı (Üçüncü parmak açılır.)
 Dallarım dört çiçek açtı (Dördüncü parmak açılır.)
 Dallarım beş çiçek açtı (Beşinci parmak açılır.)
 Dallarım altı çiçek açtı (Altıncı parmak açılır.)
 Dallarım yedi çiçek açtı (Yedinci parmak açılır.)
 Dallarım sekiz çiçek açtı (Sekizinci parmak açılır.)
 Dallarım dokuz çiçek açtı (Dokuzuncu parmak açılır.)
 Dallarım on çiçek açtı (Onuncu parmak açılır.)
 Bir rüzgar çıktı. (Yukarıdaki kollar bedenler birlikte öne doğru eğilir, sağa sola
 sallanır; rüzgardan sallanan ağaç öykünmesi yapılır.) 
Vuvvv vuvvvvv vuvvvvvv (Sesle rüzgar öykünmesi yapılır.)
Tüm çiçekler döküldü. (Parmaklar ve kollar indirilir.)”       

2) Pilot
         Öğrenci sayısına göre 9 veya 10 kişilik gruplar oluşturulur. İçlerinden bir kişi ebe seçilir. Bir kişide bu ebeyi yönelten pilot olacaktır. Oyunun başlama ve bitiş noktaları seçilir. Ebenin gözü bağlanır ve başlangıç noktasına geçer. Diğer öğrenciler ebenin bitiş noktasına gitmesini engelleyecek kişilerdir. Kendi vücutlarını veya sınıftaki eşyaları kullanarak yol üzerinde engeller oluştururlar. Pilot olan öğrenci ise ebeyi yönlendirerek engelleri geçmesini yardımcı olmak ve bitiş noktasına ulaşmasını sağlamaktır. (Not: Bu oyun beden eğitimi dersinde yarışma şeklinde oynanabilir. Gruplardan bir kişi ebe ve pilot olurken diğer gruplardaki kişiler engel olabilirler.)

3) Alfabetik Sıra
         Öğretmen öğrenci isimlerine dikkat ederek öğrencileri eşit olabilecek iki gruba ayırır. Öğrenciler rastgele art arda sıraya dizilirler. Öğretmen öğrenci gruplarından isimlerine göre alfabetik sıraya geçmelerini ister. Sıraya geçme sırasında öğrenciler hiçbir şekilde konuşamazlar. Sıraya geçmeyi bitiren grup diğer grubu bekler. Gruplar bittiğinde öğretmen öğrencilerle beraber grupları kontrol eder. Doğru sıraya geçen grup kazanır. Eğer iki grupta doğru sıraya geçtiyse ilk önce sıralamayı bitiren grup oyunu kazanır.
        
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
         *Geriye Dönüş Tekniği: Öğrenciler iki gruba ayrılırlar. Öğretmen gruplara orman yangını ve sonrasını anlatan resimler verir. Gruplardan bu resimlerden önce neler yaşandığını ve bu ormanların nasıl bu hale geldiğini canlandırmaları istenir. Çalışmalar için gruplara yeterli zaman verilir. Gruplardaki öğrenci sayıları fazla olacağı için öğretmen rol dağılımı için öğrencilere yardımda bulunabilir.
      *Sunumlardan sonra öğrencilerden orman yangınlarının çıkış nedenleri ve alınabilecek önlemler hakkında fikirleri istenir.
       *İstasyon Tekniği: Öğrencilerden resim, şiir, mektup ve akrostiş grupları oluşturulur. Resim istasyonun orman yangınını, şiir istasyonunun orman yangınları ve hayvanlar, mektup istasyonu ağaçların ağzından insanlara ormanları korumak için yapmaları gerekenleri, akrostiş istasyonu ise orman yangını başlığı hakkında çalışma yapar. Yeterli zaman aralıklarında istasyondaki öğrenciler yer değiştirerek yarım işi tamamlama çalışması yapılır.

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
         *Yapılan çalışmalar hakkında öğrencilerin duygu ve düşünceleri alındı.
        *Öğrencilere küçük not kağıtları dağıtılır. Sınıfın ortasına bir sıra çekilir ve sıranın üzerine istek kutusu konulur. Öğrencilerden ormanda yaşayan bir hayvan olduklarını ve orman yangınlarından korunma, orman yangınlarını önleme ve alınabilecek tedbirler hakkında insanlardan bir istekte bulunup yazmaları ve istek kutusuna atmaları istenir.

1 yorum:

  1. Emeklerinize sağlık. çok faydalı çalışmalar hazırlamışsınız.

    YanıtlaSil