25 Şubat 2016 Perşembe

Yaratıcı Drama (Duyular Ve Duygular)



Tema: Duyular ve duygular
Kazanımlar:
*Bireysel özellikler ile duyu çalışmaları arasındaki ilişkileri kavrar.
*Günlük yaşamda duyularını kullanmaya istekli olur.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik, dokunma duyusu için materyal
ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
         *Öğrenciler sınıfın ortasında müzik eşliğinde yürümeye başlarlar. Öğretmen aşağıdaki okuma parçasını okur ve içinde geçen eylemleri öğrencilerin canlandırmasını ister.
“Güneşli bir bahar sabahında parkta yürüyüş yapmaya çıkıyorsunuz. Parkı kuşların sesi ve çiçeklerin kokusu sarmış. Birden arkanızdan birinin size seslendiğini duyuyorsunuz. Size eslenen uzun zamandır görmediğiniz ve çok sevdiğiniz bir arkadaşınız. Birbirinizi özlemişsiniz ve hemen kucaklaşıyorsunuz. Arkadaşınız sizi dondurmaya yemeye davet ediyor. Birlikte oturup bahar esintisini yüzünüzde hissederek birer dondurma yiyorsunuz.”
         *Öğrencilerden müzik eşliğinde; topuklu ayakkabıyla, çizgilere basmadan, çıplak ayakla, terlikle, kalın çoraplarla yürümeleri istenir. Ayrıca çakıl taşları üzerinde, kumsalda, denizde, kaygan bir zeminde, tüylü halı üzerinde, bahçe duvarında yürümeleri istenir. Öğrencilere yürüyüşlerinin gerçekçi yapılması gerektiği belirtilir.

1) Kimin Yeri Değişti
         Öğrencilerden bir kişi ebe olur. Ebe sınıfın dışına çıkarılır. Öğrencilerden iki kişi yer değiştirir. Ebenin amacı yer değiştiren öğrencilerin kim olduklarını bulmaktır. Oyun bir süre oynandıktan sonra sonlandırılır. Oyun çember şeklinde de oynanabilir. Öğrenciler çember oluştururlar. Çemberin ortasına ebe geçer ve ebenin gözleri bağlanır. Çemberde iki kişi değiştirir ve ebe yer değiştiren arkadaşlarını bulmaya çalışır.

2) Eşinden Uzak Dur
         Öğrencilere ikişerli gruplara ayrılırlar. Müzik eşliğinde dans etmeleri istenir. Müzik durdurulduğunda eşler sınıf içinde birbirlerinden en uzak yere gitmeye çalışırlar. Müzik tekrar başlatıldığında eşler birleşerek tekrar dans etmeye başlarlar. Oyun belli bir süre sonra bitirilir.

DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Görme Duyusu: Öğretmen bütün öğrencilere pencere kenarına gitmelerini ve penceren ne gördüklerine bakmalarını ister. Daha sonra yerlerine otururlar. Öğretmen her öğrenciye birer kağıt verir ve pencereden baktıklarında dışarıda neler gördüklerini yazmalarını ister. Yazma işi bittikten sonra gönüllü öğrenciler gördüklerini okurlar. Diğerleri ise okunan kendi listesinde var ise üstünü çizer. Birkaç öğrenci listesini okuduktan sonra öğrenciler tekrardan pencereden dışarıya bakarlar. Listeye eklemek istediklerini yazarlar. Çalışmasını bitiren kağıdını öğretmene verir.
*İşitme Duyusu: Öğrenciler ikili eş olurlar. Eşlerin birbirleriyle sırt sırta oturmaları istenir. Her öğrenciye birer kağıt verilir. Öğrenciler kağıtlarına istedikleri resmi yaparlar. Daha sonra eşlerden birisi yaptığı resmi anlatarak eşinin kağıdının arkasına çizmesine yardımcı olur. Aynı şekilde diğer eşte resmini eşine çizdirir. Çalışma sonunda resimler karşılaştırılır.
*Dokunma Duyusu: Öğrenciler çember şeklinde otururlar. Çalışma için gözlerini açmamaları ve birbirleri ile konuşmamaları söylenir. Öğretmen önceden hazırladığı ve içinde çeşitli eşyaların bulunduğu torbayı çemberdeki öğrencilerden birine verir. Öğrenci içinden seçtiği eşyayı hissettikten sonra yanındaki arkadaşına verir. Torbadaki eşyalar bittikten sonra öğrencilerden hangi eşyaları tanıdıkları hangilerini tanıyamadıkları sorulur.
Öğrencilerin çember şeklinde ama ikili olacak şekilde oturmaları istenir. Eşler birbirlerine sırtlarına döner. Eşlerden biri eşinin sırtına parmağıyla çeşitli büyükte harf veya sayılar yazar. Eşi yazdığı harf veya sayıyı bilmeye çalışır. Çalışma eşler yer değiştirerek devam ettirilir.
*Tat Alma Ve Koklama Duyusu: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Her gruptan bir yemek programı sunmaları istenir. Gruplardan yemek programını sunarken kullandıkları yiyeceklerin kokularına ve tatlarının nasıl olduğuna dikkat çekmeleri istenir. Gruplara yeterli süre verildikten sonra çalışmalarını sunmaları istenir.
 
         * Doğaçlama: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Öğretmen her gruba farklı duyu organlarının ağırlıklı olduğu metinleri verir. Gruplar yarım kalmış materyal tekniğini kullanarak verilen metni tamamlarla ve canlandırırlar.
1.Grup: Soğuk bir kış gününde bütün köylü köy meydanında toplanmıştı. Sanki bir karşılama töreni vardı. Köyün 20 yıllık o hurda yığını tek minibüsü köy yolunda sonunda göründü…………….…
2.Grup: Ayhan evin tek çocuğu olduğu için biraz şımarık yerinde duramayan bir çocuktur. Babası işe gittikten sonra annesiyle evde yalnız kalmışlardı. Sokağa çıkmak için izin almadan kaçmayı planlamıştı. Tam kapıyı araladı ki dışarıdan bir ses duydu…………..…
3.Grup: Caner ile Can bir pazar sabahı ormanda yürüyüşe çıkmışlardı. Havanın güzelliği, kuşların sesi onları kendilerinden geçirdi ve akşam olduğunun farkına varmadılar. Onları kendilerine çeken ilginç bir koku olduğunu fark ettiler……………..
4.Grup: Deniz çok acayip bir rüya gördü Rüyasında hayvanlar konuşuyordu. Kendisi için bu çok zevkliydi. Kedi, kuş, balık derken en çok korktuğu hayvanı gördü. Hayvan tam denize dokunacaktı ki……………….

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
         *Öğrencilerden çalışmalar hakkında duygu ve düşünceleri alınır. Öğretmen öğrencilere aşağıdaki soruları sorarak öğrencilerin düşüncelerini alır.
“Duyu organlarımız hangileridir ve görevleri nelerdir?
Görmesek veya duymazsak ne gibi zorluklarla karşılaşırız?
Tat ve koku almasaydık hayatımız nasıl olurdu?
İnsanda dokunma duyu olmazsa nasıl olurdu?”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder