21 Eylül 2022 Çarşamba

Okuma - Yazma Süreci ( "E"-"e" sesi etkinlikleri)

   Verimli olarak geçirilen uyum haftasından sonra ses öğretimi sürecine başladık. Bu süreçte dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan birisi öğrencinin sesi diğer seslerden ayırt edebilmesidir. Yani "e" sesinin olduğu bir kelimede bu sesin kelimenin neresinde (baş, orta, son) yer aldığını, kelimeyi söylerken bu sesten kaç tane çıktığını fark etmesi gerekir. Bunun için özellikle dinleme metinlerine, dinleme metinleriyle ilgili anlama çalışmalarına, doğal ve yapay ses kaynaklarından çıkan sesleri taklit etme çalışmalarına sıkça yer vermek gerekir. Diğer önemli husus ise sesin çizim şekliyle ilgilidir. Parmak kasları yeterli seviyeye ulaşan, el göz koordinasyonunu sağlamış bir öğrencinin sesi çizimi de güzel olacaktır. Bu konuda anaokulu eğitiminin önemi ortaya çıkar. Anaokulunda yapılan parmak kasları geliştirici çalışmalar ses öğretimi ve yazma sürecinde işimizi yeterince kolaylaştırmaktadır. Ayrıca öğrencilerimiz bu süreçte sürekli parmak kasları geliştirici antrenmanlar yapmaya devam etmelidir. Bu konuda öğrencilerimizin okulda ve evde fazlaca çalışmaya yapacağı etkinliklere internetten ulaşabilirsiniz. 

   Ses öğretimi mantığı ve aşamaları sabittir. Sesi hissettirme, tanıma, yazdırma, hece ve kelimeler oluşturma........ program dahilinde yapılan çalışmalardır. Bu çalışmaları yaptırırken öğrencileri sürece aktif edecek etkinliklere yer verilmelidir. Her sınıfın düzeyi, öğrencilerin öğrenme hızları birbirinden farklıdır. Bu konuda öğretmenlerimize tavsiyem acele etmeden süreci ilerletmektir. Özelikle sosyal medya paylaşımlarına bakarak geç kalma gibi bir endişeye kesinlikle kapılmamak gerekiyor. Öğrencilerimiz mutlaka okuyacaktır. Geç olsun güç olmasın. 

   Bu sene önceki yıllardan farklı olarak kılavuz çizgili defterle birlikte çizgili deftere başlamam oldu. Yazma çalışması iyi olan öğrencilerimizle çizgili defterden devam ediyorum. Biraz yorucu bu durum fakat daha faydalı olduğunu düşünüyorum. Bunu da zaman gösterecek. Sonuçta 2.dönem çizgili deftere geçiş çalışmaları da yapmak gerekiyordu.

   Ses öğretiminde interaktif içeriklerden faydalanıyorum. Morpakampüs, okulistik, ata yayınları vs. ses öğretimi için güzel içerikleri, dikkat çekici etkinlikleri var. Parmak kaslarını geliştirici ses öğretimine uygun görsel etkinlikler yapıyoruz. Ayrıca dinleme becerisini geliştirici yine ses öğretimiyle ilişkilendirilecek çalışmalara yer veriyoruz.

  Özellikle yazma çalışmalarında tavsiyem; öğrenciye sayfalarca ses yazdırmak ona bu beceriyi kazandırmaz. Duruma göre 3-5 satır yazdırmak yeterlidir. Kuralına uygun yazıyor fakat satırlara dikkat etmiyorsa yeterli ön hazırlığı yoktur öğrencinin. Hece ve kelime oluşturma çalışmalarında dikte yaptırırken sesi kuralına göre yazmak önemlidir. Takip ederek yanlışları düzeltmek sayfalarca sesi yazdırmaktan daha faydalı olacaktır.

"e" sesi etkinliklerimizden örnekler;












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder