10 Eylül 2022 Cumartesi

Uyum Programı Etkinlikleri (2022-2023)

    2022-2023 eğitim öğretim yılı öğretmen, öğrenci ve tüm velilerimize hayırlı olsun. Güzel, mutlu ve başarılı bir eğitim-öğretim yılı geçirmek dileğiyle...

   Blog sayfamdaki yazıları geçmişte günlük mantığında yazarken artık deneyimlerimi paylaşmaya çalışacağım. Günü birlik çalışma paylaşmaktan daha çok haftalık etkinlik içerikli, uygulanabilirliği yüksek, faydalı çalışmalara yer vereceğim. 

   Bu sene ilk defa bakanlık tarafından paylaşılan programın içeriği uyum haftası için gerçekten faydalıydı. Özellikle veli toplantısının önce alınması, öğrenci sayısı fazla olan sınıflar için öğrencileri gruplar halinde okula alıştırma süreci yerinde bir karar olmuş. Bizim öğrenci sayımız ideal olduğu için öğrencilerimizi gruplar halinde okulumuza çağırmadık. Ayrıca her gün üç ders saati şeklinde uyum haftası programını gerçekleştirmeye çalıştık.

   Uyum haftası ve okulların açıldığı ilk hafta sınıfınızda kullanabileceğiniz etkinlikleri ve uygulama yöntemlerini paylaşmaya çalışacağım.

Tanışma oyunları:

1) Adım Çuf Çuf: Öğretmen lokomotif olarak “Ben bir küçük trenim/Yaylaları gezerim/Arkadaş edinirim/…(Öğretmen ismini söyler.) trene” şeklinde şarkıyı söyler. Ardından bir çocuğun karşısında durur. Elini sıkarak onu oyuna davet eder, elinden tuttuğu çocuğu arkasına alarak ilk vagonu oluşturur. Vagona alınan çocuk, öğretmeninin yaptığı gibi başka bir arkadaşının elini sıkar ve “Merhaba, ben … (ismini söyler).” der. Tanıştığı çocuk da ismini söyleyince arkadaşının elinden tutar ve onu arkasına alır. Böylece çocuklar bir tren oluştururlar. (MEB)

2) Yün Tırtıl - Yünden Tırtıl: Çocukların art arda dizilmeleri sağlanır. Öğretmen bir yün yumağını eline alır. Kendi adını söyleyerek arkasındaki çocuğa yumağı verir ve ipin bir ucundan tutmaya devam eder. Sonrasında tüm çocuklar sırayla adını söyleyerek son çocuğa gelene kadar yumağı arkadaşlarına vermeye ve ipin bir ucundan tutmaya devam eder. Sıranın sonundaki çocuk adını söyledikten sonra öğretmen bu çocuğun yanına gelir. “Yün tırtıl, yünden tırtıl gel benimle pıtır pıtır.” tekerlemesini yüksek sesle söyler ve grubun tekrar etmesini ister. Öğretmen, artık bir tırtıl olduklarını ve beraber hareket etmeleri gerektiğini söyler. Çocuklardan ipi tutmaya devam ederek grup hâlinde verilen yönergelere uymalarını ister (Tırtılın karnı acıktı, hızlı yürüyor. Tırtıl yoruldu, çömeliyor vb.). (MEB)

3) Top Yardımıyla İsim Çalışması:  Çalışma ortamına göre öğrenciler daire şeklinde yere otururlar veya ayakta dizilirler. Öğretmen eline topu alır ve kendi adını söyleyerek (“Benim adım ………. ”) seçtiği birine topu götürüp verir. Topu alan öğrenci kendi adını söyleyerek topu başka arkadaşına verir. Herkes kendi adını söyleyinceye kadar çalışma devam eder. Oyunun ikinci aşamasında topu eline alan öğrenci önce kendi adını daha sonra topu kime gönderecekse o arkadaşının adını söyler ve topu arkadaşına gönderir (“Benim adım ……….. topu göndereceğim arkadaşımın ismi ……….. ”). Herkes oyuna katıldıktan sonra çalışma bitirilir.

4) Benimle Gelir Misin: Öğrenciler çember halinde sıralanır. Bir kişi çemberin dışında ebe olarak kalır. Ebe çemberin etrafında dolaşmaya başlar. Dolaşırken istediği bir arkadaşının omzuna dokunarak ismiyle “ ……….. benimle gelir misin?” der. Seçtiği kişi çemberin dışına çıkıp ebeyi takip eder. Ebe çemberin etrafında dolaşırken çeşitli hareketler yapar. Ebeyi takip eden kişi ebenin yaptığı hareketlerin aynısını yapmaya çalışır. Ebe seçtiği kişinin yerine gelince oraya geçer ve arkadaki kişi yeni ebe olur. Oyun bu şekilde müzikle devam ettirilir.

Tanışma içerikli etkinliklerin devamı için geçmiş yıllarda paylaştığım yaratıcı drama ders planını incelemenizi tavsiye ederim. Plan için TIKLAYINIZ!

Okulun bölümlerini öğrencilerimize tanıtmak için genellikle öğrencilerimizi sıra yapıp okulu gezdiririz, okulun o bölümüne geldiğimizde öğrencilerimize bilgilendirme yaparız. MEB uygulama programında paylaşılan etkinlikler ile okulun bölümlerini oyunlaştırarak tanıtabiliriz.

1) Gizemli Kutu: Öğretmen renkli ve dikkat çekici bir kutu ile sınıfa gelir. Çocuklardan kutunun içinde neler olabileceğini ve içindekilerin nereden geldiğini tahmin etmelerini ister. Daha sonra kutuyu açar ve tuvaletler için kız-erkek yönlendirme levhası, sabun veya tuvalet kâğıdı; kantin için yiyecek örneği; kütüphane için kitap gibi okulun farklı birimlerine ait ipucu niteliğindeki örnekleri çocuklara gösterir. Bu örneklerin ait olduğu okul birimleri hakkında bilgi verir ve çocukları o birimlere -tanımaları için- götürür. (MEB)

2) Okulunu Keşfet: Öğretmen, etkinlik öncesinde okulun ön cephesinden çekilmiş bir fotoğrafın çıktısını alır ve onu kartona yapıştırır. Kartona yapıştırılmış okul fotoğrafı, tanıtılması hedeflenen birim sayısı kadar yapboz parçasına ayrılır. Bu parçaların arka yüzüne tanıtılması hedeflenen birimlere ait ipuçları yazılır. Örneğin “Bütün okulu idare eder, masası ve koltuğu vardır. Neresidir ve kimdir?” Her bir yapboz parçası ayrı zarflara konularak etkinlik öncesinde hedeflenen birimdeki görevliye verilir. Öğretmen, sınıfa ilk ipucunun yer aldığı zarf ile girer. Bu zarfın içinden çıkan yapboz parçasını gösterir ve arkasındaki ipucunu okur. “Müdür odası ve müdür” cevabı alındıktan sonra tüm çocuklarla birlikte müdür odasına gidilir. Bir sonraki yapboz parçası müdürün elindeki zarftan alınır. Bu şekilde yapbozun tüm parçaları toplandıktan sonra sınıfa gelinir ve yapboz tamamlanır. (MEB)

Sınıf kurallarıyla ilgili çalışma yapmak için hazırlayacağınız slayt yardımıyla birlikte paylaşılan şu etkinliği kullanabiliriz;

Sence Ne Olmalı: Öğretmen etkinlik öncesinde her çocuk için iki farklı renkte tercih kartları hazırlar. Bir renk doğru davranışı, diğer renk yanlış davranışı temsil eder. “Okulda ve sınıfta yerlere çöp atmamalıyız, arkadaşlarımızın eşyasını izinsiz kullanmalıyız, koridorda koşmalıyız, okula zamanında gelmeliyiz.” gibi doğru ve yanlış davranış örnekleri verir. Çocuklardan her bir davranış için ellerindeki kartonları kaldırarak tercihte bulunmalarını ister.

Müzik içerikli etkinlikler için "Neşeli Heykeller" etkinliğini tavsiye ederim. Bulunduğunuz yöreye uygun hareketli bir şarkıyla nu çalışmayı yapabilirsiniz:

Neşeli Heykeller: Öğrenciler çalışma yerinde serbest olarak ayakta beklerler. Öğretmen öğrencilere şu yönergeyi söyler: “Çocuklar! Sizlere şimdi çok kısa bir hikaye anlatacağım. Çok eski zamanlarda ülkenin birinde zengin bir adam yaşarmış. Bu adam zenginliği ile ülkede yaşayan fakir insanlara her zaman yardım edermiş. Bu yüzden diğer insanlar bu adamı çok severmiş. Adamın çok güzel ve çok büyük bir evi varmış. Evinin bahçesinde türlü türlü ağaçlar ve çiçekler, çok güzel büyük bir havuz ve bir sürü heykel varmış. Ama bu heykeller sizin bildiğiniz heykellerden değil. Bu heykeller ne zaman bir müzik duysalar hemen dans etmeye başlıyorlarmış. Müzik bittiğinde eski hallerini unutup yeni şekillere giriyorlarmış.”
Şimdi sizler bu zengin adamın bahçesindeki heykellersiniz. Müzik duyduğunuzda dans etmeye başlıyorsunuz. Müzik durduğunda eski halinizi hatırlamadığınız için yeni şekle girip donuyorsunuz. Oyun bir süre oynandıktan sonra bitirilir.

İlk derslerde uygulayabileceğiniz hareketli bir şarkıyla derse başlamak gibisi yoktur :) Oyun derslerinde sıkça kullandığımın bir çalışmayı paylaşmak istiyorum. Hakan Abi ve Gitarı Boncuk kanalında birbirinden güzel etkinliklere ulaşabilirsiniz. Öğretmenimize çalışmaları için teşekkürler.

Öğrencilerimizin ritim becerilerini geliştirmek için beden perküsyonu çalışmalarına yer verebilirsiniz. Bunun için kullandığım çalışmalardan birisi yine Hakan Abi ve Gitarı Boncuk kanalından;

Yazma sürecine hazırlık olarak düzensiz ve düzenli çizgi çalışmaları, resim etkinlikleri, el göz koordinasyonu gerektiren etkinlikler, origami çalışmaları yapılabilir. Uyum haftasında öğrencilerimize uyguladığım çalışmalardan örnekler;

Origami ile ilgili youtubedan fazlaca çalışma bulabilrsiniz. 




Yazma sürecine kılavuz çizgili defter ile başlayacağım. Öğretim sürecine göre çizgili deftere öğrencilerimizi bireysel olarak geçireceğim bu sene. Yazı güzelliği için acele edilmemesi gerekiyor. Öncelikle öğrencilerimizi bu sürece hazırlamalıyız. Parmak kaslarının gelişimi için birçok etkinliğe internet ulaşabilirsiniz. Bu etkinlikleri belli aralıklarla yapmak çok önemlidir. Ayrıca el göz koordinasyonu gerektiren çizgi çalışmalarına da yeterli düzeyde yer verilmelidir. 

Tekrardan eğitim-öğretim yılımız hayırlı olsun. Başarılar dilerim :)

1 yorum:

  1. çok güzel olmuş hocam. Yazınızdan faydalandım teşekkür ederim. Yaptığınız güzel etkinlkleri paylaşmanız dileğiylee..

    YanıtlaSil