7 Temmuz 2017 Cuma

1. Sınıfa Başlarken 2


Yukarıda verdiğim linkte özellikle 1. sınıf okutmaya yeni başlayacak öğretmen arkadaşlarımız için deneyimli öğretmenlerimizden edindiğim ve kendi gözlemlerimle oluşturduğum rehberlik çalışmasını paylaşmıştım. İçerik biraz karışık ileriliyor, umarım faydalı oluyordur. İçerik hakkında sizlerinde yorumlarını, düşüncelerini özellikle deneyimlerini sayfanın altındaki yorumlara veya facebook gruplarına paylaşmanızı rica ediyorum. :) Paylaşmak güzeldir. ;)

Bir önceki paylaşımımda veli iletişiminde kalmışım. Veli toplantıları ile devam edelim. Veli toplantıları eğitim - öğretim sürecinin sağlıklı bir şekilde ilerlemesi için çok önemlidir. Fakat veli toplantılarının içeriği çok iyi bir şekilde planlanmalı ve herkesin anlayabileceği bir şekilde sunulmalıdır. Genellikle velilerimiz anaokulu ve 1. sınıfta eğitim - öğretime gösterdiği özeni ilerleyen yıllarda pek göstermiyor. 1. sınıfta yapılan veli toplantılarına bütün velilerimiz katılırken ilerleyen sınıflarda bu sayının azaldığını görüyoruz. Velilerimiz öğrencilerimizle mutlaka ilgilenmelidir. Fakat bu ilgi öğretmenmiş gibi olan bir ilgi olmamalıdır. Öğretim işi velinin değil öğretmenin işidir. Ben genellikle bireysel veli görüşmeleri yaparım ve bunu tavsiye ederim. Ayrıca eğitim ile ilgili belirlediğiniz konular hakkında rehber öğretmeniniz var ise bir planlama yaparak veli toplantıları düzenleyebilirsiniz. 2. sınıfta okulumuz rehber öğretmeni ile eksik gördüğümüz konular hakkında veli toplantıları düzenledik. Bu toplantıların çok faydasını gördük.

Veli toplantıları öğretim içerikli değil eğitim içerikli olmalıdır. 1. sınıfın ilk döneminde velilerimizin mutlaka yardımı gereklidir okuma yazma sürecinde. Fakat bu yardım öğretim şeklinde olmamalıdır. 1. sınıfın ikinci döneminde artık öğrencileriniz oluşturduğunuz sistemi bileceği için işiniz daha kolay olacaktır. Şunu kesinlikle yapmayınız: Eve top top fotokopi kağıtları göndererek aileye sıkıntı, stres yaşatmayınız. Öğrencilerinizin düzeyine göre onları yormayacak, anlaşılır, kısa sürede yapılabilecek çalışmaları tercih ediniz. Bırakın öğrencileriniz birkaç ay sonra okuma yazma öğrensinler. Ev çalışmaları yüzünden okuldan soğumasınlar. 

Ev çalışmasını yapan öğrencilerinizle yaptıkları çalışmalar hakkında konuşunuz. Çalışmalarını öğrencilerinizin kendileri değerlendirsin. Sizler sadece çalışma hakkında kendi düşüncelerinizi öğrencilerinize söyleyiniz. Dışsal ödüllendirmeyi çok tercih etmeyiniz. Önemli olan içsel motivasyondur. Çalışmasını yapmayan öğrencileri cezalandırmak, çalışmasını tenneffüste yaptırmak gibi uygulamalar yapmayınız. Çalışmasını yapmayan öğrenci ile sorumluluk bilinci hakkında bireysel görüşmeler yapabilirsiniz. Ev çalışmaları aile içinde çok fazla sorun olmaktadır bunu unutmamak gerekir. Veli toplantılarımızda aile kültürünün önemi üzerinde çalışmalar yapmak gerekiyor. Zaten aile kültürü olumlu bir şekilde yerleştiyse diğer işler çorap söküğü gibi gelecektir.

Velilerinizle sadece veli toplantılarında veya okula davet ettiğiniz zamanlarda görüşmeyiniz. Farklı işlerde çalışan, sosyal yapısı ve maddi durumu farklı olan velileriniz olacaktır. Velileriniz esnaf ise zaman zaman dükkanına çay içmeye gidebilirsiniz. Spor ile ilgilenen velileriniz var ise halısaha maçı vs. yapabilirsiniz. Maddi imkanlara göre gezi veya piknik gibi etkinlikler düzenlenebilir. Bu tür etkinlikler çoğaltılabilir. Bayan öğretmen arkadaşlarımız da etkinlikler yapabilir. :) Bu konuda farklı fikirleri olan arkadaşlarımızın yorumlarını bekliyoruz. ;) 

1. sınıfta karşılaştığımız diğer bir durum ise velilerin çocuklarından kopamamaları. İlk günlerde veliler duygusal ve heyecanlı olurlar. Çocuklarda ailesinden ayrılacağı için ağlamalar olacaktır. Çocuğu ile birlikte ağlayan anneler gördüm. Veliler okulun ilk günlerinde "Çocuğum ben olmadan bir iş yapamaz." şeklinde düşünürler genellikle. Tabi bu yanlış bir davranış şeklidir. Okulun veya sınıfın kapısında bekleyen anneler vardır. Bu sorunu kısa sürede çözmek gerekir. Bu sorunun çözümü velinin güvenini kazanmaktır. Çocuğu annesi olmadan bir ihtiyacını gideremiyor olabilir fakat siz veliye o güveni verdiyseniz veli "Ben olmasam bile öğretmenimiz çocuğumun ihtiyacını giderebilir." şeklinde düşünür. Güven vermek çok önemlidir. Okul veya sınıf kapısında kesinlikle velileri bekletmeyiniz buna izin vermeyiniz. Devamlı sıkıntı çıkaran öğrenciler var ise velileri ile kademeli olarak bu sorunu çözmeye çalışınız. Sorunu çözemiyorsanız rehber öğretmen arkadaşlarımızdan bu konuda yardım alabilirsiniz. Ayrıca kararlı bir şekilde hareket etmeniz gerekiyor. Bunun için de sabırlı olmalısınız. Öğrencilerinize tavizler verirseniz sınıf düzeninde olumsuz durumlarla karşılaşırsınız.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder