31 Ağustos 2017 Perşembe

Öğrenci Motivasyonu

Bir öğretmen olarak motivasyonu yüksek olan öğrencilerin öğrenmeye daha istekli olduğunu biliriz. İçsel ve dışsal etkenlerle öğrencilerin motivasyonunu artırmaya çalışırız. Burada önemli olan içsel etkenler ile öğrencinin motive olmasıdır. Kısa süreliğine de olsa dışsal etkenlerde motivasyonu artırabilir fakat sürekliliği yoktur. Önemli olan öğrencilerin kendi içinden gelerek, çaba göstererek amaçlarına ulaşmalarıdır. Her zaman duyduğumuz bir söz vardır: "Çocuğun içinden gelecek." :) Peki öğrencilerimizi nasıl motive etmeliyiz? Bunun için neler yapmalıyız?

1. sınıfa yeni başlayacak öğrencilerimizi kısa sürede tanımalı, onların güçlü ve zayıf yönlerini bilmeliyiz. Öğrencilerimizin güçlü yönlerini ödüllendirmeli, zayıf yönlerini güçlendirmeye yönelik çalışmalar yapmalıyız. Ödüllendirme sistemimiz mutlaka manevi yönde içsel motivasyonu artırıcı olmalıdır.

Öğrencilerimizin isimlerini kısa sürede öğrenip onları isimleri ile çağırmalıyız. İki ismi olan öğrencilerimizin en çok hangi isminin kullanılmasını istiyorsa bunu öğrenip o şekilde çağırmalıyız. Öğrencilerimizi sıranın sonundaki, öndeki, pencere yanındaki vs. şeklinde çağırmak yanlış bir davranıştır. Önceki rehberlik yazılarım birinde veli toplantıları ile ilgili bir not düşmüştüm. 1. sınıfa başlayacak öğrencilerimizin velileri ile ilk toplantımızı okullar açılmadan yapabilirsek öğrencilerimizi çabuk tanıma şansına sahip oluruz. Burada yapacağımız veli toplantısı öğrenciyi ve aileyi tanımaya yönelik olmalıdır.

Sınıf yönetiminde farklı oturma düzenleri vardır. Sınıfınızın fiziki durumuna ve öğrenci sayınıza göre bu oturma düzenlerini seçebilirsiniz. Benim görüşüm en etkili oturma düzeni U biçimidir. Eğer sınıfınız 24 kişiden az ise ve sınıfınızın fiziki durumu yeterli ise U düzenini mutlaka denemelisiniz. U düzeninde sınıf içi etkileşim daha fazladır.

Dersleri farklı yöntemler ile işlemeye özen göstermeliyiz. Sürekli aynı yöntem ve tekniği kullanırsak bir süre sonra öğrencilerimiz sıkılmaya ve ders verimi düşmeye başlayacaktır. Bunun için derslerin içeriğine göre farklı yöntem ve teknikler kullanarak derslerimizi zenginleştirmeliyiz.

Hergün ilk dersinizin birkaç dakikasında öğrencilerinizi o gün boyunca yapacağınız çalışmalar hakkında kısaca bilgilendiriniz. Örneğin; üçüncü dersimizde matematik dersinde toplama işlemini öğreneceğiz vs. gibi. Bazı öğrencilerinizin ders arasında hemen matematik kitabını açıp ön hazırlık yaptığını görebilirsiniz. İşte bu öğrencinin içsel motivasyona sahip olduğunu gösterir. Bu tür öğrenciler için öğretmen sadece rehber edicidir. Bu tür öğrencilerinize nasıl çalışma yapması gerektiğini anlatmanız yeterlidir. :)

 Ders sunumlarında konuşmamıza dikkat etmemiz gerekiyor. Durağan ve sıkıcı konuşmaları bırakın öğrencileri bizler bile dinlemeyiz. Seminer çalışmalarında bu tür durumlarla karşılaşmışsınızdır. Konuşmalarımızda tonlamalara, vurguya dikkat etmeli ve dikkat çekici bir şekilde konuşmalıyız. Yeri geldiği zaman espriler yapmalı konuyla ilgili günlük hayattan farkjlı örnekler vermeliyiz.

Öğrencileriniz sorularınız karşısında alakasız ve ilgisiz cevaplar verseler bile onların bu cevaplarını önemsemeli, fikirlerini ve yorumlarını paylaşmaları için onları yüreklendirmeliyiz. Sorulara yanlış cevap veren öğrencilerimizi doğru cevap için yönlendirmeyi bilmeliyiz.

Ders aralarında öğretmenler odasında sürekli zaman geçirmek yerine zaman zaman öğrencilerimizin arasında olmalıyız. Onları serbest zamanlarında gözlemlemeli, sorunlar var ise çözüm yolları aramalıyız.

Her zaman tutarlı davranmalıyız. Öğrencilerimiz hangi durumlarda nasıl davranılması gerektiğini bilmelidirler. Öğrencilerinizi sevin ve onları her zaman önemseyin. Öğrencilerimizin farklı olduğunu hiçbir zaman unutmamalı ve onların neleri yapıp yapamayacaklarını bilmeliyiz. Bütün öğrencilerimiz akademik olarak aynı seviyede olmayabilir fakat onların kendi seviyelerini zorlamaları için fırsatlar sunmalıyız.

Motivasyon  ile ilgili farklı düşünceleri olan öğretmenlerimiz düşüncelerini paylaşırsa sevinirim. :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder