1 Eylül 2017 Cuma

Okuma Yazma Öğretimi 2

Bu sene okuma yazma öğretiminde sistem kısmen yine değişti. Dik temel harfler getirildi. Harf gruplarında ve harflerin öğretim sırası değişti. Bu eğitim öğretim yılında uygulamaya konulacak olan sistem nasıl olacak süreç ilerledikçe değerlendireceğiz. Önceki okuma yazma öğretimi yazımın devamı niteliğinde okuma yazma öğretimi yapılırken nelere dikkat edilmesi gerekiyor, püf noktalar nelerdir, anlayarak hızlı okuma nasıl gerçekleşir, dikte çalışmaları nasıl yapılmalıdır bu konular üzerinde düşüncelerimi, gözlemlerimi ve deneyimli öğretmenlerimizin bilgi ve birikimini aktarmaya çalışacağım.

Önceki yazımda sesli harfler ile ilgili bir etkinlik paylaşımında bulunmuştum. Sesli harflerin okunuşunun verilmesiyle birlikte sessiz harflerle oluşturulacak hece çalışmalarına önceki okuma yazma öğretimi yazımdan ulaşabilirsiniz. Bu çalışmada amaç öğrencilere heceleri ezberletmek olmamalıdır. Önemli olan sesleri doğru bir şekilde birleştirip okuyabilmektir. Hece ezber yöntemi eski sistemin bir parçası idi. Hızlı okuyup anlamanın temeli göz kaymasının sağlanabilmesidir.

İlk harfler öğretilmeye başlandığında kelime sayısı yetersiz olacaktır. Kelimeler az olsa bile öğrencilere bu kelimeler ile ilgili cümle kurma çalışması yaptırılmalıdır. Bu çalışma sözlü olacaktır. Öğretilen kelimeler hakkında öğrenciler sürekli konuşturulup onların kelime hazinesini geliştirmek gerekir. Sınıfınızda kelime hazinesi zengin olan öğrenci olacağı gibi günlük hayatta çok kullanılan bir kelimeyi bile bilmeyen önceden dumayan öğrencileriniz olacaktır.

Anlamlı cümle kurduracak kadar harf öğretilmeden dikte çalışmasına geçmenin bir anlamı yoktur. Zaten ilk grup harflerde öğretilen kelimeleri öğrencileriniz ezberleyeceklerdir. Öğrettiğiniz kelimeleri bir sonraki gün mutlaka tekrar ettiriniz.

Heceleme yaptırarak kelime ve cümle okutma çalışması yaptırmayınız. Eğer hecelemeye öğrencilerinizi yoğunlaştırsanız hızlı okumanın önüne engel koymuş olursunuz. Öğrenciye direk kelimeyi veya cümleyi göstererek göz ile takip edip okumasını sağlayınız. Zorlanan öğrencileriniz mutlaka olacaktır. Heceleme yöntemi en son uygulayacağınız bir yöntem olsun. Sınıfımda okuma yazmayı 1. sınıftayken öğrenemeyen öğrencim 2. sınıftayken heceleme yöntemi ile kısa sürede öğrendi. 3. sınıfta hızlı okuma çalışmaları ile sınıf seviyesine getirmeye çalıştım. Bu tür öğrencileriniz mutlaka olacaktır.

Sınıfınızda görsel içerikli okuma metinleri olsun. Her gün bu metinleri öğrencilerinize bol bol okutunuz. Cümleye ve cümlenin o satırına yoğunlaşarak okuyan öğrenciler daha hızlı ve daha güzel okurlar.

Okuma yazma süreci sizleri yoracaktır. Çünkü ön hazırlık isteyen bir süreçtir. Teknolojiyi kullanmasını bilin. Her harf için farklı etkinlikler düşünerek derse ön hazırlık yapınız. Öğrencilerinizin ilgisini derse çekemediğiniz sürece bu iş sizi üzecektir. Harf öğretimi ile ilgili morpakampüs, okulistik gibi siteleri kullanabilirsiniz. Ayrıca sinifimegitimin 1.sınıf etkinlikleri sizlere fikir verecektir.

Cümle kavramını tam anlamıyla ilk andan itibaren öğretmeye çalışın. Cümlenin sonuna uygun notalama işareti (nokta, soru işareti, ünlem işareti) (sınıfınızın düzeyine göre)  konulması gerektiğini mutlaka kavratmaya çalışınız.

Güzel yazı yazma süreci ile ilgili olarak pek fazla birşey söyleyemeyeceğim. Sınıfımın genelinin yazısı güzel ve okunaklı. Yazısı istediğim gibi olmayıp zar zor okunabilen öğrencilerim de var. Bunun için yoğun çaba gösterdim fakat çok az yol aldık. Bakalım bu sene dik temel harfler ile öğretim yapılacak. Bu yazının okunup okunamaması durumunu hep beraber göreceğiz. Öğrencilerin el kasları gelişmediği, el göz uyumu olmadığı sürece yazı istenilen düzeyde olmamaktadır. Bu konuda sizlerde görüşlerinizi ve uyguladığınız yöntemleri belirtirseniz sevinirim. :)

Öğrencilerinize hergün kısa hikayeler okuyarak onlara sorular sorun. Okunan hikayeyi anlattırmaya çalışın. Hikayeyi canlandırmalarını sağlayın. Öğrencileriniz hikaye hakkında kendi düşüncelerini belirtsinler.

Eve sayfalar dolusu fotokopi ödevi vermeyin. Anlamsız ve öğrenciyi okula soğutmaktan başka bir işe yaramaz. O gün çalıştınız harf ile ilgili 2 - 3 satırı geçmeyecek tekrar niteliğinde çalışma verebilirsiniz. Yazı çalışması vermeseniz bile merak etmeyin ve endişelenmeyin öğrencileriniz öğrettiklerinizi unutmazlar. Unutan öğrencileriniz olursa geri dönütleri sınıt içinde mutlaka verin. O öğrenciler ile bireysel çalışma yapın. Çalışma veriyorsanız mutlaka detaylı kontrolünü yapınız.

Okuma yazma sürecinde zümrelerinizle anlamsız bir yarış içinde olmayın. Sizler kendi işinizi yapın sadece. Sosyal medyada veya çalıştınız okulda, arkadaş çevrenizde sınıfını öve öve bitiremeyen öğretmenler olacaktır. Şunu unutmayın o sınıflarda da okuma yazmayı geç öğrenen öğrenciler vardır. Kendinizi bu konularda yetersizmiş gibi görmeyin. Deneyimli ve paylaşmaya açık meslektaşlarınızın yardımı mutlaka alın. Sınıf yönetimi ve uyguladıkları farklı yöntemleri öğrenmeye çalışın. Okuma yazmayı öğretmek için acele etmeyin. Harfleri çabucak bitirene ödül falan vermiyorlar. :) Yaptınız işte emin adımlarla ilerlemesini bilin.Okuma yazmayı çabucak bitirip okuma anlama çalışmalarını hızlıca geçen öğretmenler ilerleyen sınıflarda Türkçe dersinde dilbilgisi ile öğrencileri boğmaktadır. Biz sınıf öğretmeni olarak öğrencilerimize vereceğimiz Türkçe müfredatı bellidir. Amacımız dersi sevdirmek olmalıdır. Dilbisi konuları üniversite dedahil olmak üzere her kademede öğretilmektedir. Bizler okumayı sevdirelim. Hocam deneme sınavlarında çıkıyor diyebilirsiniz. Deneme sınavı yapmak zorunda değilsiniz. Yapıyorsanız bile öğretmediğiniz konulardan öğrencilerinizi sorumlu tutmayın.

Harf öğretiminde akran öğretimini kullanabilirsiniz. Yapamayan öğrencileriniz olabilir. Bu öğrencilerinizi yapabilen öğrencileriniz ile çalıştırabilirsiniz.

Harf öğretirken çıkışlarını uzatmayın. Bizler nasıl okuyorsak o şekilde öğretin. "eeeeeeeeee" yerine "e" veya "aaaaaaaaaallllllll" yerine "al" şeklinde vermeye çalışın.

Harfler bittiğinde öğrencilerinizi günlük yazmaya yöneltin. Tabi bu sayfalar dolusu olmasın. 2 - 3 satır olacak şekilde kendi düşüncelerini yazmaları onlara çok yol aldıracaktır.

Sınıfınızda okuma çalışamaları yaparken materyaller kullanın. Sosyal medyada birçok öğretmenimiz sınıfında uyguladığı materyalleri paylaşmaktadır. Sizlerde bu materyallerden hazırlayıp sınıfınızda uygulayın. Dersinizin içeriğini eğlenceli hale getirmeye çalışın. Öğrencileriniz ile birlikte sizlerde eğlenin. Okuma yazma öğretimi bittiğinde şöyle geriye dönüp süreci düşünün. Sınıfınızdaki o öğrencilere okumayı ve yazmayı sizler öğrettiniz. Bunun keyfini öğrencileriniz ile birlikte çıkarın. :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder