Tema: Masal
Kazanımlar:
*Yazınsal
bir tür olan masalların önemini kavrar.
*Yaratıcı
drama ile masal arasındaki ilişkiyi kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Gözleri kapatmak için
bez, müzik, masal kahramanları hazırlığı, bilindik masal konuları
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*
Öğretmen öğrencilere aşağıdaki öyküyü okur ve öyküyü okurken bir hayvandan söz
ettiğinde hep bir ağızdan o hayvanın sesini çıkarmaları gerektiğini belirtir.
“Güzel bir yaz günüydü. Güneş sıcacık gülümsüyor,
mis kokulu çiçekler hafifçe esen rüzgarla yavaş yavaş sallanıyorlardı. Kırmızı
horoz (çocukların dikkatini çekmek için horoz kelimesi yüksek sesle söylenir ve
çocukların horoz sesi çıkarmaları için beklenir) kümesinden çıktı ve yürümeye
başladı. Derenin kenarına geldi ve neşeyle birbirlerini ıslatan ördekleri
(vurgulama ve duraklama) gördü. Derenin kenarındaki çiçekleri fark etti, eğilip
bir papatyayı koklamak istedi. Ama o da ne? Papatyadan bal toplayan şaşkın bir
arı onu görünce hemen uçup uzaklaştı. Kırmızı horoz, sonra ormana doğru yürümek
istedi ama daha ilk ağacı geçince, karşısına kocaman kızgın bir kara köpek
çıktı. Bunu gören kırmızı horoz, kümese geri dönmeye karar verdi. Kümesine
doğru yürüdü. Kümesin kapısından girerken neşeli tavuklar onu hoş geldin diye
selamladırlar.”
Öyküden
sonra öğretmen aşağıdaki soruları ve yönergeleri öğrencilere sunar.
“Öyküde adı geçen hayvanların neler
oldukları ve hangi sesleri çıkardıkları sorulur.
Kızgın köpek nasıl havlar?
Karnı acıkmış bir kedi nasıl miyavlar?
Mutlu bir kurbağanın sesi nasıldır?
Neşeli ördekler nasıl öterler?
Bir aslan nasıl ses çıkarır?
Bir yılan nasıl ses çıkarır?”
1)
Heykel
Öğrenciler
sınıfın ortasında ikişerli olarak ayrılırlar. A ve B olarak ayrılan
öğrencilerden A olanlar kendilerini rahat bir şekilde B olanların kendilerini
şekillendirmeleri için dururlar. B olanlar heykeltıraş gibi A olanlara çeşitli
şekiller verirler. Bir süre sonra eşler değiştirilerek çalışma devam ettirilir.
Daha sonra öğrencilere neler hissettikleri sorulur.
2)
Hırsız – Polis
Öğrenciler
sınıfın ortasında halka şeklinde dizilirler. Bir kişi hırsız bir kişi de polis
olarak seçilir. Polisin gözleri bağlanır. Halka şeklindeki öğrenciler duvardır
ve oyun halkanın içinde oynanır. Polis “Nerdesin?” diye bağırır. Hırsız her
defasında “Buradayım.” diye ses verir. Polisin amacı sese göre hırsızı
yakalamaktır.
3)
Lideri Bul
Öğrenciler
sınıfın ortasında dağınık bir şekilde durular. İçlerinden birisi ebe olur ve dışarı
çıkar. Öğrencilerden birisi lider olur. Lider öğrencilerle beraber hem gezinir
hem de değişik hareketler yapar. Öğrenciler liderin yaptığı hareketin aynısını
yapmalıdır. Ebe içeri girer ve oyun başlar. Ebenin amacı hareketleri yaptıran
lideri bulmaktır.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Öğrenciler ikişerli grup olurlar.
Öğrencilerden birisi A diğeri B ‘dir. Her çifte A ve B’nin arasında geçen kısa
bir konuşma kağıdı verilir. Çiftlerin amacı bu konuşmanın başında ve sonunda ne
olabileceğini canlandırmaktır. Çalışmaları için öğrencilere süre verilir.
Gönüllü öğrenciler tahtaya kaldırılarak çalışmalarını sunmaları istenir.
“A:
Peki sonra?
B: Sonrası daha komik
A: Tamam anlatsana
B: Ben konuşmaya karar verdim
A: Ne anlattın?
B: İşte komik olan o”
şeklinde oluşturulan bir konuşma kağıdı çiftlere verilir.
*Öğrencilerden 4 grup oluşturulur.
Öğretmen her gruptan bir masal yazmalarını ister. Bunun için her gruba yazacakları
masal kahramanlarının yazılı olduğu kağıtları verir.
*Öğrencilerden 4 grup oluşturulur. Her
gruba bilindik bir masalın kısaca konusu verilir. Grupların amacı masalların
iyi olan kahramanlarını kötü, kötü olan kahramanlarını iyi olarak düşünmeleri
ve buna uygun olarak canlandırma yapmaları istenir. Gruplara çalışmalarını
hazırlamaları için yeterli süre verilir.
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
*Öğrenciler çember şeklinde sınıfın
ortasında otururlar. Öğrencilerin amacı sırayla söz hakkı alarak bir masal
oluşturmaktır. Bunun için her öğrenci masala bir cümle ile katkıda bulunur.
Öğretmenin seçtiği öğrenci masalı başlatır ve sağındaki öğrenci ile devam
ettirilir.
*Öğretmen öğrencilerden yapılan
çalışmalar ile ilgili duygu ve düşüncelerini alır. Yazınsal bir tür olan
masalların önemi üzerinde konuşulur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder