17 Ağustos 2016 Çarşamba

Yaratıcı Drama (Masal)



Tema: Masal
Kazanımlar:
*Yazınsal bir tür olan masalların önemini kavrar.
*Yaratıcı drama ile masal arasındaki ilişkiyi kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Gözleri kapatmak için bez, müzik, masal kahramanları hazırlığı, bilindik masal konuları
ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)

* Öğretmen öğrencilere aşağıdaki öyküyü okur ve öyküyü okurken bir hayvandan söz ettiğinde hep bir ağızdan o hayvanın sesini çıkarmaları gerektiğini belirtir.
“Güzel bir yaz günüydü. Güneş sıcacık gülümsüyor, mis kokulu çiçekler hafifçe esen rüzgarla yavaş yavaş sallanıyorlardı. Kırmızı horoz (çocukların dikkatini çekmek için horoz kelimesi yüksek sesle söylenir ve çocukların horoz sesi çıkarmaları için beklenir) kümesinden çıktı ve yürümeye başladı. Derenin kenarına geldi ve neşeyle birbirlerini ıslatan ördekleri (vurgulama ve duraklama) gördü. Derenin kenarındaki çiçekleri fark etti, eğilip bir papatyayı koklamak istedi. Ama o da ne? Papatyadan bal toplayan şaşkın bir arı onu görünce hemen uçup uzaklaştı. Kırmızı horoz, sonra ormana doğru yürümek istedi ama daha ilk ağacı geçince, karşısına kocaman kızgın bir kara köpek çıktı. Bunu gören kırmızı horoz, kümese geri dönmeye karar verdi. Kümesine doğru yürüdü. Kümesin kapısından girerken neşeli tavuklar onu hoş geldin diye selamladırlar.”
Öyküden sonra öğretmen aşağıdaki soruları ve yönergeleri öğrencilere sunar.
“Öyküde adı geçen hayvanların neler oldukları ve hangi sesleri çıkardıkları sorulur.
Kızgın köpek nasıl havlar?
Karnı acıkmış bir kedi nasıl miyavlar?
Mutlu bir kurbağanın sesi nasıldır?
Neşeli ördekler nasıl öterler?
Bir aslan nasıl ses çıkarır?
Bir yılan nasıl ses çıkarır?”

1) Heykel
         Öğrenciler sınıfın ortasında ikişerli olarak ayrılırlar. A ve B olarak ayrılan öğrencilerden A olanlar kendilerini rahat bir şekilde B olanların kendilerini şekillendirmeleri için dururlar. B olanlar heykeltıraş gibi A olanlara çeşitli şekiller verirler. Bir süre sonra eşler değiştirilerek çalışma devam ettirilir. Daha sonra öğrencilere neler hissettikleri sorulur.

2) Hırsız – Polis
         Öğrenciler sınıfın ortasında halka şeklinde dizilirler. Bir kişi hırsız bir kişi de polis olarak seçilir. Polisin gözleri bağlanır. Halka şeklindeki öğrenciler duvardır ve oyun halkanın içinde oynanır. Polis “Nerdesin?” diye bağırır. Hırsız her defasında “Buradayım.” diye ses verir. Polisin amacı sese göre hırsızı yakalamaktır.


3) Lideri Bul
         Öğrenciler sınıfın ortasında dağınık bir şekilde durular. İçlerinden birisi ebe olur ve dışarı çıkar. Öğrencilerden birisi lider olur. Lider öğrencilerle beraber hem gezinir hem de değişik hareketler yapar. Öğrenciler liderin yaptığı hareketin aynısını yapmalıdır. Ebe içeri girer ve oyun başlar. Ebenin amacı hareketleri yaptıran lideri bulmaktır.

DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)

         *Öğrenciler ikişerli grup olurlar. Öğrencilerden birisi A diğeri B ‘dir. Her çifte A ve B’nin arasında geçen kısa bir konuşma kağıdı verilir. Çiftlerin amacı bu konuşmanın başında ve sonunda ne olabileceğini canlandırmaktır. Çalışmaları için öğrencilere süre verilir. Gönüllü öğrenciler tahtaya kaldırılarak çalışmalarını sunmaları istenir.
         “A: Peki sonra?
          B: Sonrası daha komik
          A: Tamam anlatsana
          B: Ben konuşmaya karar verdim
          A: Ne anlattın?
          B: İşte komik olan o” şeklinde oluşturulan bir konuşma kağıdı çiftlere verilir.
         *Öğrencilerden 4 grup oluşturulur. Öğretmen her gruptan bir masal yazmalarını ister. Bunun için her gruba yazacakları masal kahramanlarının yazılı olduğu kağıtları verir.
         *Öğrencilerden 4 grup oluşturulur. Her gruba bilindik bir masalın kısaca konusu verilir. Grupların amacı masalların iyi olan kahramanlarını kötü, kötü olan kahramanlarını iyi olarak düşünmeleri ve buna uygun olarak canlandırma yapmaları istenir. Gruplara çalışmalarını hazırlamaları için yeterli süre verilir.


DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)

         *Öğrenciler çember şeklinde sınıfın ortasında otururlar. Öğrencilerin amacı sırayla söz hakkı alarak bir masal oluşturmaktır. Bunun için her öğrenci masala bir cümle ile katkıda bulunur. Öğretmenin seçtiği öğrenci masalı başlatır ve sağındaki öğrenci ile devam ettirilir.
         *Öğretmen öğrencilerden yapılan çalışmalar ile ilgili duygu ve düşüncelerini alır. Yazınsal bir tür olan masalların önemi üzerinde konuşulur.

1 yorum: