Tema: Şiir
Kazanımlar:
*Yaratıcı
drama ile şiir arasındaki ilişkiyi yorumlar.
*Yaratıcı
drama çalışmalarında şiirin önemini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik, gözleri bağlamak
için bez, ip, şiir ve kelime hazırlığı
ÖĞRETME
– ÖĞRENME SÜRECİ
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*
Öğrenciler sınıfın ortasına gelirler. Öğrenciler birbirlerinin bellerini
tutarak arka arkaya dizilirler. Sonra grup daire şeklinde yürümeye başlar.
Öğretmen hareketli bir müzik başlatır. En öndeki öğrenci bir hareket yaparak
yürümeye devam eder. Yaptığı hareketi arkasındaki öğrenciler taklit ederler.
Öndeki öğrenci arkaya geçer. Onun arkasındaki başka bir hareket yapar ve
öğrenciler aynı hareketi taklit etmeye çalışırlar. Oyun bu şekilde bütün
öğrenciler hareket yapıncaya kadar devam ettirilir.
1)
Yankı
Öğrenciler
sınıfın ortasında 4 veya 5 kişilik gruplar oluştururlar. Gruplar buldukları bir
sesi yankı halinde çıkarmaya çalışırlar. Öğretmen gruplara çalışmalara için ses
verebilir. Örneğin; A harfi ile çıkan nidalar, E harfi ile çıkan nidalar gibi.
Gruplar sırayla çalışmalarını sergilerler. Not: Öğrenci düzeyine göre öğretmen
ses ve yankı ilişkisin örnekler ile açıklar.
2)
Şekil
Öğrenciler
4 veya 5 kişilik gruplar oluştururlar. Gruplardan biri sınıfın ortasına gelir
ve öğrencilerin gözleri bez ile bağlanır. Yeterli uzunlukta bir verilir.
Öğrenciler ipi iki elleriyle tutarlar. Öğretmenin komutlarıyla öğrenciler
öğretmenin söylediği geometrik şekilleri yapmaya çalışırlar. ( Şimdi kare olun!
Üçgen yapıyoruz.) gibi. Sonra öğrencilerin gözleri açılır ve şekli ne kadar
doğru yaptıkları üzerinde konuşulur. Gruplara sırayla bu çalışma yaptırılır.
3)
Merdiven
Öğrencilerden
5’er kişilik gruplar oluşturulur. Gruplar sırayla tahtaya çıkarılarak arka
arkaya sıraya dizilirler. Lider grubun en önündeki öğrenciye bir harf söyler.
Bu öğrenci söylenen harf ile başlayan bir kelime söyler. Diğer grup üyeleri
sırayla bu kelimeye yeni kelimeler ekleyerek anlamlı bir cümle oluştururlar.
Belirlenen sürede en çok cümle oluşturup tahtaya yazan grup birinci olur.
Öğrencilerin düzeylerine göre gruplar 3 veya 4 kişi olabilir.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Öğretmen öğrencilere çeşitli rollere
bürünüp bu rollere uygun olarak davranmalarını söyler. Öğrenciler sınıfta
serbest bir şekilde dizilirler. Öğretmen öğrencilerden; sesi kısılmış maç
spikeri, fayans döşeyen inşaat işçisi, elinde son piyango bileti kalmış satıcı,
bir saattir çocuğunu uyutmaya çalışan anne, ameliyattan yeni çıkan bir doktor,
on iki saattir aralıksız çalışan otobüs şoförü, gün boyunca ders anlatan bir
öğretmen vb. rolleri canlandırmalarını ister.
*Şiiri Oynama: Öğrenciler 4 gruba
ayrılırlar. Gruplara öğretmenin önceden hazırladığı şiirler verilir. Gruplar
kendilerine verilen şiiri okuyup şiire tek kelimeden oluşan bir başlık
yazarlar. Gruplar kendilerine verilen şiiri canlandırırlar. Canlandırma sonunda
şiirlerine buldukları başlığa uygun olarak farklı bir şiir yazarlar.
*Şiir Yazma: Öğrenciler 4 gruba
ayrılır. Gruplara önceden hazırlanan kelimeler verilir. Gruplar bu kelimeleri
kullanarak şiir yazarlar. Örneğin;
“Çocukluğum,
güzellik, doğa
Yaşam, sevgi, bekleyiş
Bahar, mutluluk, aşk”
kelimeleri kullanılarak yazılmış bir şiir şu şekilde olabilir.
“Çocukluğum doğada güzelliklerle geçti.
Bekleyiş dolu sevgili yaşam.
Aşk mutluluktur baharsa sevgi.”
Öğrencilerin
düzeylerine göre kelimeler seçilmelidir. Öğretmen grupları dolaşıp öğrencilere
yardım etmelidir.
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
*Gruplardan
yazdıkları şiire uygun resim yapmaları için resim kağıtları dağıtılır. Öğrenci
grupları verilen kelimelerden yazdıkları şiire göre resim çalışması yaparlar.
*Öğretmen öğrencilerden yapılan
çalışmalar hakkında duygu ve düşüncelerini alır. Yazınsal türlerden olan şiirin
önemi üzerinde konuşulur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder