23 Ağustos 2016 Salı

Yaratıcı Drama (Şiir)



Tema: Şiir
Kazanımlar:
*Yaratıcı drama ile şiir arasındaki ilişkiyi yorumlar.
*Yaratıcı drama çalışmalarında şiirin önemini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik, gözleri bağlamak için bez, ip, şiir ve kelime hazırlığı

ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
* Öğrenciler sınıfın ortasına gelirler. Öğrenciler birbirlerinin bellerini tutarak arka arkaya dizilirler. Sonra grup daire şeklinde yürümeye başlar. Öğretmen hareketli bir müzik başlatır. En öndeki öğrenci bir hareket yaparak yürümeye devam eder. Yaptığı hareketi arkasındaki öğrenciler taklit ederler. Öndeki öğrenci arkaya geçer. Onun arkasındaki başka bir hareket yapar ve öğrenciler aynı hareketi taklit etmeye çalışırlar. Oyun bu şekilde bütün öğrenciler hareket yapıncaya kadar devam ettirilir.

1) Yankı
         Öğrenciler sınıfın ortasında 4 veya 5 kişilik gruplar oluştururlar. Gruplar buldukları bir sesi yankı halinde çıkarmaya çalışırlar. Öğretmen gruplara çalışmalara için ses verebilir. Örneğin; A harfi ile çıkan nidalar, E harfi ile çıkan nidalar gibi. Gruplar sırayla çalışmalarını sergilerler. Not: Öğrenci düzeyine göre öğretmen ses ve yankı ilişkisin örnekler ile açıklar.

2) Şekil
         Öğrenciler 4 veya 5 kişilik gruplar oluştururlar. Gruplardan biri sınıfın ortasına gelir ve öğrencilerin gözleri bez ile bağlanır. Yeterli uzunlukta bir verilir. Öğrenciler ipi iki elleriyle tutarlar. Öğretmenin komutlarıyla öğrenciler öğretmenin söylediği geometrik şekilleri yapmaya çalışırlar. ( Şimdi kare olun! Üçgen yapıyoruz.) gibi. Sonra öğrencilerin gözleri açılır ve şekli ne kadar doğru yaptıkları üzerinde konuşulur. Gruplara sırayla bu çalışma yaptırılır.

3) Merdiven
         Öğrencilerden 5’er kişilik gruplar oluşturulur. Gruplar sırayla tahtaya çıkarılarak arka arkaya sıraya dizilirler. Lider grubun en önündeki öğrenciye bir harf söyler. Bu öğrenci söylenen harf ile başlayan bir kelime söyler. Diğer grup üyeleri sırayla bu kelimeye yeni kelimeler ekleyerek anlamlı bir cümle oluştururlar. Belirlenen sürede en çok cümle oluşturup tahtaya yazan grup birinci olur. Öğrencilerin düzeylerine göre gruplar 3 veya 4 kişi olabilir.

DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)

         *Öğretmen öğrencilere çeşitli rollere bürünüp bu rollere uygun olarak davranmalarını söyler. Öğrenciler sınıfta serbest bir şekilde dizilirler. Öğretmen öğrencilerden; sesi kısılmış maç spikeri, fayans döşeyen inşaat işçisi, elinde son piyango bileti kalmış satıcı, bir saattir çocuğunu uyutmaya çalışan anne, ameliyattan yeni çıkan bir doktor, on iki saattir aralıksız çalışan otobüs şoförü, gün boyunca ders anlatan bir öğretmen vb. rolleri canlandırmalarını ister.
         *Şiiri Oynama: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Gruplara öğretmenin önceden hazırladığı şiirler verilir. Gruplar kendilerine verilen şiiri okuyup şiire tek kelimeden oluşan bir başlık yazarlar. Gruplar kendilerine verilen şiiri canlandırırlar. Canlandırma sonunda şiirlerine buldukları başlığa uygun olarak farklı bir şiir yazarlar.
         *Şiir Yazma: Öğrenciler 4 gruba ayrılır. Gruplara önceden hazırlanan kelimeler verilir. Gruplar bu kelimeleri kullanarak şiir yazarlar. Örneğin;
         “Çocukluğum, güzellik, doğa
          Yaşam, sevgi, bekleyiş
          Bahar, mutluluk, aşk” kelimeleri kullanılarak yazılmış bir şiir şu şekilde olabilir.
          “Çocukluğum doğada güzelliklerle geçti.
           Bekleyiş dolu sevgili yaşam.
          Aşk mutluluktur baharsa sevgi.”
Öğrencilerin düzeylerine göre kelimeler seçilmelidir. Öğretmen grupları dolaşıp öğrencilere yardım etmelidir.

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)

         *Gruplardan yazdıkları şiire uygun resim yapmaları için resim kağıtları dağıtılır. Öğrenci grupları verilen kelimelerden yazdıkları şiire göre resim çalışması yaparlar.
         *Öğretmen öğrencilerden yapılan çalışmalar hakkında duygu ve düşüncelerini alır. Yazınsal türlerden olan şiirin önemi üzerinde konuşulur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder