Tema: Yaratıcılığı geliştirme
Kazanımlar:
*Yaratıcı
dramanın özelliklerini kavrar.
*Yaşadığı
bir problemi nasıl çözebileceğini açıklar.
*İletişimde
jest, mimik ve beden dilinin önemini kavrar.
*Grup
içinde yapılan bir çalışmaya katkıda bulunur.
*insanlar
arası sağlıklı bir iletişimin önemini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Kartlar, müzik
ÖĞRETME
– ÖĞRENME SÜRECİ
ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
*
Öğretmen öğrencilere bir öykü anlatır. Öykünün içinde rahatlama ve nefes açma
çalışmaları vardır. Bu çalışmalar (hareketler) çocukla birlikte yapılır. Hep
birlikte ayakta daire olunur. Öğretmen öyküyü anlatır.
“Hayvanat Bahçesine Gezi
Emre yatağında uyuyormuş. ( gözler kapanır,
uyur gibi yapılır )
Sabah olmuş, horoz ötmüş. ( öğrenciler
horoz ötüşüne öykünürler ü ürü üüüü )
Emre kalkmış, gerinmiş. ( gerinme öykünmesi
yapılır )
Sonra elini, yüzünü yıkamış, dişlerini
fırçalamış. ( el yüz yıkama, diş fırçalama öykünmesi yapılır )
Yavaş, yavaş giyinmiş. ( önce gömlek, sonra
pantolon, daha sonra da ceket giyme devinimleri yapılır )
Annesi kahvaltıya çağırmış, bir güzel
kahvaltı yapmışlar. ( çay içme, kahvaltı yapma öykünmesi )
Babası ona "Haydi Hayvanat Bahçesine
gidelim" demiş. Yola çıkmışlar. Yürümüşler, yürümüşler. ( yürüme öykünmesi
yapılır )
Emre yürürken başını yukarı kaldırmış. (
başlar yukarı kaldırılır )
Gökyüzünü, güneşi ve uçan kuşları görmüş,
sonra yoluna devam etmiş, yol kavşağına gelmiş.
Karşıya da geçmek için sağına bakmış. ( baş
sağa çevrilir ) Araba yok.
Soluna bakmış. ( baş sola çevrilir ) Araba
yok.
Babasıyla Emre, çabuk çabuk geçmişler yolun
karşı kıyısına, hayvanat bahçesine gelmişler.
Bir de ne görsünler.
Her tarafta çeşit çeşit hayvanlar.
Bir kafeste kediler. ( her hayvan adı
söylenişte, çocuklar, o hayvanın sesini ve devinimlerini öykünme ile göstermeye
çalışırlar )
Bir kafeste köpekler. ( havlama.)
İleride kurtlar da var. ( uluma)
Bak burada tavuklar. ( gıdaklama)
Ördekler de şuradalar. ( vak vak'lama)
Tavşanlar zıp zıp zıplar. ( ciyik ciyik)
Ya kaplumbağalar nasıl, evini sırtında
taşır, yavaş yavaş yürürler. ( tısss )
Ötede kocaman aslan. ( kükreme)
Yakınında bir kaplan. ( kükreme)
Kepçe kulaklı bir fil. ( fil öykünmesi)
Upuzun bir zürafa. ( uzun boy öykünmesi)
vb.
Derken Emre yorulmuş. ( yorgunluk öykünmesi
)
Zaten akşam da olmuş.
Babasıyla birlikte evin yolunu tutmuş. (
eve dönerken devinimler yinelenir )
Anne evde merakta kurmuş güzel sofra onları
bekliyormuş.
Emre öyle acıkmış, öyle acıkmış ki, bütün
yemekleri hapur hupur yemiş. ( hapur hupur yeme öyküntüsü, aç ve ivecen çocuk
tavrıyla )
Sonra uykusu gelmiş. ( esneme öyküntüsü,
gerinme vb..)
Uzanmış yatağına. ( uzanma öyküntüsü )
Mışıl mışıl uyumuş. ( uyuma öyküntüsü )”
1)
Ali Kutuda
Öğrenciler
sınıfın ortasında karışık bir şekilde durular. Öğretmen; “Ali kutuda” dediği
zaman herkes çömelir. “ Ali kutudan çıktı” dediğinde ise herkes ayağa kalkar.
Öğretmen bu tempo ile giderken komutlarda değişiklik yaparak öğrencilerin
şaşırmasını sağlar. Komutları yanlış yapan öğrenciler yerlerine otururlar. En
sona kalan oyunun birincisi olur. (Not: Bu oyun “gece – gündüz” ve “deve –
cüce” oyunlarına benzerdir.)
2)
Eşya Ve Yer
Bütün
öğrenciler sıralarında otururlar. Öğretmen öğrencilerden öğrencilerin
seviyesine göre 6 veya 8 öğrenciyi tahtanın önünde yüzleri sınıfa dönük olarak
tutar. Öğretmen önceden hazırladığı renkler, kuş isimleri, şehir isimleri,
oyuncak isimleri, çizgi film karakteri gibi kartları bu öğrencilere verir. Bu
öğrenciler kendilerine verilen isimlerin ne olduklarını sınıftaki arkadaşlarına
söylerler. Sıralarında oturan öğrenciler sıraya başlarını koyarak gözlerini
kapatırlar. Öğretmen tahtanın önündeki öğrencilerin yerlerini değiştirir. Daha
sonra öğrenciler gözleri açarlar. İçlerinden birisi seçilerek arkadaşlarını ilk
şekildeki gibi dizmeye çalışır.
DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
*Klip Çalışması: Öğrenciler 4 gruba
ayrılırlar. Bildikleri bir şarkıya eğer bir klip var ise olduğunda farklı bir
klip hazırlayıp sunmaları istenir.
* Doğaçlama:
Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Öğretmen gruplara doğaçlama yapacakları
konuları dağıtır. Hazırlanmaları için yeterli süre verilir.
1.Grup: Göl kıyısında oturuyorsun ve gölde
yüzen arkadaşını izliyorsun. Birden bire arkadaşının ayağına kramp giriyor ve
onun boğulmak üzere olduğunu görüyorsun. Senden yardım istiyor ancak sen yüzme
bilmiyorsun. Çevrede kimse yok ayrıca ona uzatabileceğin ip veya sopa parçası da
yok.
2.Grup: Televizyonda bir korku filmi
izliyorsun. Ekranda birden bire çok kanlı bir sahne görünüyor. İzlemeye devam
etmek istiyorsun ancak kan görünce miden bulanıyor.
3.Grup: Öğrencisin. Haftalardır çalıştıktan
sonra öğretmeninin verdiği performans ödevini bilgisayar aktarmak için
bilgisayarını açıyorsun. Ancak bilgisayarın çalışmadığını görüyorsun. Düzeltmek
için uğraşıyorsun ancak bilgisayar iyice bozuluyor. Çevrende kullanabileceğin
başka bilgisayarda yok.
4.Grup: Kırmızı ışık yandığı zaman yavaşladığın
sırada araban duruyor. Yeşil ışığı bekleyip arabanı çalıştırmaya başladığında
çalışmadığını görüyorsun. Arkandaki arabalar korna çalmaya başlıyor ve
sinirleniyorsun. Kornalar aralıksız çalmayı sürdürüyor.
DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
*Öğretmen
öğrencilere resim kağıdı dağıtır. Kendi ismini örnek olarak tahtaya bir dağa
benzeterek çizer. Öğrencilerden de kendi isimlerini bir dağa benzeterek
çizmelerini ve boyalamalarını ister. Kağıdın arkasına yapılan çalışmalar
hakkında duygu ve düşüncelerini yazmalarını söyler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder