12 Ağustos 2016 Cuma

Yaratıcı Drama (Yaratıcılığı Geliştirme 1)



Tema: Yaratıcılığı geliştirme
Kazanımlar:
*Yaratıcı dramanın özelliklerini kavrar.
*Yaşadığı bir problemi nasıl çözebileceğini açıklar.
*İletişimde jest, mimik ve beden dilinin önemini kavrar.
*Grup içinde yapılan bir çalışmaya katkıda bulunur.
*insanlar arası sağlıklı bir iletişimin önemini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Kartlar, müzik
 ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)
* Öğretmen öğrencilere bir öykü anlatır. Öykünün içinde rahatlama ve nefes açma çalışmaları vardır. Bu çalışmalar (hareketler) çocukla birlikte yapılır. Hep birlikte ayakta daire olunur. Öğretmen öyküyü anlatır.
“Hayvanat Bahçesine Gezi
Emre yatağında uyuyormuş. ( gözler kapanır, uyur gibi yapılır )
Sabah olmuş, horoz ötmüş. ( öğrenciler horoz ötüşüne öykünürler ü ürü üüüü )
Emre kalkmış, gerinmiş. ( gerinme öykünmesi yapılır )
Sonra elini, yüzünü yıkamış, dişlerini fırçalamış. ( el yüz yıkama, diş fırçalama öykünmesi yapılır )
Yavaş, yavaş giyinmiş. ( önce gömlek, sonra pantolon, daha sonra da ceket giyme devinimleri yapılır )
Annesi kahvaltıya çağırmış, bir güzel kahvaltı yapmışlar. ( çay içme, kahvaltı yapma öykünmesi )
Babası ona "Haydi Hayvanat Bahçesine gidelim" demiş. Yola çıkmışlar. Yürümüşler, yürümüşler. ( yürüme öykünmesi yapılır )
Emre yürürken başını yukarı kaldırmış. ( başlar yukarı kaldırılır )
Gökyüzünü, güneşi ve uçan kuşları görmüş, sonra yoluna devam etmiş, yol kavşağına gelmiş.
Karşıya da geçmek için sağına bakmış. ( baş sağa çevrilir ) Araba yok.
Soluna bakmış. ( baş sola çevrilir ) Araba yok.
Babasıyla Emre, çabuk çabuk geçmişler yolun karşı kıyısına, hayvanat bahçesine gelmişler.
Bir de ne görsünler.
Her tarafta çeşit çeşit hayvanlar.
Bir kafeste kediler. ( her hayvan adı söylenişte, çocuklar, o hayvanın sesini ve devinimlerini öykünme ile göstermeye çalışırlar )
Bir kafeste köpekler. ( havlama.)
İleride kurtlar da var. ( uluma)
Bak burada tavuklar. ( gıdaklama)
Ördekler de şuradalar. ( vak vak'lama)
Tavşanlar zıp zıp zıplar. ( ciyik ciyik)
Ya kaplumbağalar nasıl, evini sırtında taşır, yavaş yavaş yürürler. ( tısss )
Ötede kocaman aslan. ( kükreme)
Yakınında bir kaplan. ( kükreme)
Kepçe kulaklı bir fil. ( fil öykünmesi)
Upuzun bir zürafa. ( uzun boy öykünmesi) vb.
Derken Emre yorulmuş. ( yorgunluk öykünmesi )
Zaten akşam da olmuş.
Babasıyla birlikte evin yolunu tutmuş. ( eve dönerken devinimler yinelenir )
Anne evde merakta kurmuş güzel sofra onları bekliyormuş.
Emre öyle acıkmış, öyle acıkmış ki, bütün yemekleri hapur hupur yemiş. ( hapur hupur yeme öyküntüsü, aç ve ivecen çocuk tavrıyla )
Sonra uykusu gelmiş. ( esneme öyküntüsü, gerinme vb..)
Uzanmış yatağına. ( uzanma öyküntüsü )
Mışıl mışıl uyumuş. ( uyuma öyküntüsü )”

1) Ali Kutuda
         Öğrenciler sınıfın ortasında karışık bir şekilde durular. Öğretmen; “Ali kutuda” dediği zaman herkes çömelir. “ Ali kutudan çıktı” dediğinde ise herkes ayağa kalkar. Öğretmen bu tempo ile giderken komutlarda değişiklik yaparak öğrencilerin şaşırmasını sağlar. Komutları yanlış yapan öğrenciler yerlerine otururlar. En sona kalan oyunun birincisi olur. (Not: Bu oyun “gece – gündüz” ve “deve – cüce” oyunlarına benzerdir.)

2) Eşya Ve Yer
         Bütün öğrenciler sıralarında otururlar. Öğretmen öğrencilerden öğrencilerin seviyesine göre 6 veya 8 öğrenciyi tahtanın önünde yüzleri sınıfa dönük olarak tutar. Öğretmen önceden hazırladığı renkler, kuş isimleri, şehir isimleri, oyuncak isimleri, çizgi film karakteri gibi kartları bu öğrencilere verir. Bu öğrenciler kendilerine verilen isimlerin ne olduklarını sınıftaki arkadaşlarına söylerler. Sıralarında oturan öğrenciler sıraya başlarını koyarak gözlerini kapatırlar. Öğretmen tahtanın önündeki öğrencilerin yerlerini değiştirir. Daha sonra öğrenciler gözleri açarlar. İçlerinden birisi seçilerek arkadaşlarını ilk şekildeki gibi dizmeye çalışır.

DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
         *Klip Çalışması: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Bildikleri bir şarkıya eğer bir klip var ise olduğunda farklı bir klip hazırlayıp sunmaları istenir.
         * Doğaçlama: Öğrenciler 4 gruba ayrılırlar. Öğretmen gruplara doğaçlama yapacakları konuları dağıtır. Hazırlanmaları için yeterli süre verilir.
1.Grup: Göl kıyısında oturuyorsun ve gölde yüzen arkadaşını izliyorsun. Birden bire arkadaşının ayağına kramp giriyor ve onun boğulmak üzere olduğunu görüyorsun. Senden yardım istiyor ancak sen yüzme bilmiyorsun. Çevrede kimse yok ayrıca ona uzatabileceğin ip veya sopa parçası da yok.
2.Grup: Televizyonda bir korku filmi izliyorsun. Ekranda birden bire çok kanlı bir sahne görünüyor. İzlemeye devam etmek istiyorsun ancak kan görünce miden bulanıyor.
3.Grup: Öğrencisin. Haftalardır çalıştıktan sonra öğretmeninin verdiği performans ödevini bilgisayar aktarmak için bilgisayarını açıyorsun. Ancak bilgisayarın çalışmadığını görüyorsun. Düzeltmek için uğraşıyorsun ancak bilgisayar iyice bozuluyor. Çevrende kullanabileceğin başka bilgisayarda yok.
4.Grup: Kırmızı ışık yandığı zaman yavaşladığın sırada araban duruyor. Yeşil ışığı bekleyip arabanı çalıştırmaya başladığında çalışmadığını görüyorsun. Arkandaki arabalar korna çalmaya başlıyor ve sinirleniyorsun. Kornalar aralıksız çalmayı sürdürüyor.

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)
         *Öğretmen öğrencilere resim kağıdı dağıtır. Kendi ismini örnek olarak tahtaya bir dağa benzeterek çizer. Öğrencilerden de kendi isimlerini bir dağa benzeterek çizmelerini ve boyalamalarını ister. Kağıdın arkasına yapılan çalışmalar hakkında duygu ve düşüncelerini yazmalarını söyler.

1 yorum:

  1. etkinlikleri çok beğendim.sınıfta uygulamak istiyorum fakat fotokopi için kopyalamak istiyorum.fakat olmuyor neden

    YanıtlaSil