28 Temmuz 2015 Salı

Uyum - Davranış - Psikoloji

ÇOCUKTA UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI 
İnsanın hatta yaşamın küçük bir örneğidir , çocuk. Yaşıyla küçük, vücut gelişimiyle küçük; fakat anlamı ve önemi ile kocamandır .Çünkü durmamacasına akıp giden yaşam nehrinin arı-duru su damlasıdır , çocuk.
Çocuğun doğuştan sahip olduğu fizik, fizyolojik ve psikolojik özellikler , anne-baba, bazen bir bakıcı ve daha sonra yakın çevre ve okul tarafından gözlemlenir , ilgilenilir ve geliştirilmeye çalışılır. Psikolojik gelişimin ilk kaynağı doğum olsa da ana-baba ilgisi, çocuğa verilen öğrenim ve eğitim büyük önem kazanmaktadır .Psikolojik Sosyal Gelişim yani çocuğun çevreye uyum göstermesi, duygusal- düşünsel iletişim içinde bulunması, yani sosyalleşmesidir .
Sağlıklı büyüyen çocuğun uyku, meme, mama sorunu pek olmaz. buradaki sağlık, yalnızca çocuğun sağlığı değil; anne-babasının sağlığı da, anne-babanın beraberliklerindeki düşünsel-duygusal uyum anlamına gelir .
Niçin ağlar çocuk? Neden huysuzlaşır? Kamı aç değilse, organik bir nedeni yoksa niçin ağlar çocuk?
''Ya psikolojik anlamda canı yanmıştır , üzmüşlerdir , azarlamışlardır, kırmışlardır onu...''
'' Ya da öylesine yalnız ve ilgisiz hissediyordur ki kendini, sevin beni, ilgilenin benimle lütfen der gibi ağlıyordur...''
Mutsuz, yalnız ve huzursuz çocuk ya her fırsatta ağlar , ya çevreye büyük tepkiler geliştirir , yaramazlık ve uyumsuzluk örnekleri sergiler... Ya da tümüyle sessizleşir ve içine kapanır . susar , susar... En büyük sorunda bu suskudur .Kendi yalnız dünyasına hiç kimseyi almak istemiyormuş gibi görünmez bir duvar örüp suskuya ve yalnızlığa sığınma... Aşılması en zor duvar ve en dayanılmazı budur .

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Okul öncesi eğitimin ilkeleri:
1. Sevgi
2. Tutarlılık-Süreklilik
3 .Özgürlük ve disiplin arası bir denge
4. Bağımsız ve kendine yeten bir tarzda yetiştirmek
5. Eğitim düzeyi, gelişim düzeyine uygun olmalı
6. Oyun-yaratıcı oyun etkinlikleri
7 .İstenilen davranışı yerleştirmek için ödül
8 .Etiketler uygun davranışlar
9 .Çevrenin uyarıcı niteliği
10.Acı ve sevincin paylaşılması. 

Grup içerisinde bir çocuk, işbirliği yapmayı , birlikte herhangi bir işi yapmayı planlamayı, diğer çocukların fikirlerine saygı göstermeyi, yabancılık hissetmeden bir işe başlamayı, iyi ya da kötü bir sonuç alındığında bunu arkadaşları ile paylaşmayı öğrenir . Bir çok el alışkanlıkları okul öncesi eğitim kurumunda kazanılır. Yukarıda saydığımız davranışların kazandırılmasında oyun, çok önemli bir araçtır. 


ÇOCUK PSİKOLOGU VE ÇOCUĞUN PSİKOLOGA GÖTÜRÜLMESİ

Bir çocuk psikologu, çocukların ruhsal sorunlarını inceler ve çözüm yolları önerir. Günümüzde ana babalar çocuklarının ruhsal sorunlarını önemsemekte ve yardım aramaktadırlar. Artık çocuklar yaramaz, huysuz, söz dinlemiyor diye damgalanmıyor, anne babalar bir psikologa giderek ondan bilgi ve rehberlik alıyorlar. Sorun ortaya çıktığında, geç kalmadan bir psikologa danışmak ve ondan yardım almak sorunun kısa zamanda çözülmesini sağlamaktadır.
Bu tutum sorunun çocukta alışkanlık kazanmasını engellediği gibi ailenin çocukla ilişkilerini geliştirir.
Çocuk bir psikologa götürülecekse, mutlaka çocuğa doğru bilgi verilmelidir. Çocuk "misafirliğe gidiyoruz" şeklinde kandırılmamalıdır.
İlkokul öncesi çocuklar, oyuncakların, boyaların resimli kitapların olduğu psikologlara rahatça giderler. Okul yaşındaki çocuklar psikologa gitme konusunda kaygılıdırlar. Çocuğa psikologa gelmeden önce açık ve doğru olarak gitmenin neden gerekli olduğu anlatılmalıdır.
Anne baba çocuğa, "Sana yardım edebilmek için bir psikologa danışmak istiyoruz" demelidirler. Çocuğa "psikolog seninle oynayacak", "konuşacak", "sana resimler çizdirecek", "resimli kartlar göstererek sıkıntılarının nedenini anlamaya çalışacak" şeklinde ayrıntılı bir açıklama da verilebilir.
Anne baba da psikologa giderken tedirgindir. İyi anne baba olamadıkları için suçlanacaklarından korkarlar. Ancak ilk görüşmede bu korkularının yersiz olduğunu anlarlar.
Çocuklar daha önce korkutulmasalar bile psikologa ilk geldiklerinde acı bazı ilaçlan içmeye zorlanacaklarını sanarak çekinirler. Ama odada oyuncakların oluşu, birlikte resim yapan, oynayan, kendileriyle konuşan ve dinleyen ilgili bir kişi görünce rahatlarlar
Çocuk ve aile konuştuklarının psikologla aralarında kalacağını bildikleri için işbirliğine kolay girerler.
Okul öncesi ve ilkokul çağındaki çocuklara yardım, oyun ve konuşma şeklinde yapılır. Psikolog biryandan da anne baba ile görüşmelerini sürdürmektedir. Psikologun amacı, tüm aileye yardım etmektir. Psikolojik yardımın başarısı, anne baba ve çocuğun karşılıklı işbirliğine bağlıdır.
Çocuğu psikologa götürmek, sağlıklı birdavranıştır. Üstelik bu, sorumlu ve ciddi bir ebeveyn olunduğunun bir göstergesidir.



ÇOCUK NEYİ ÖĞRENİR?

Eğer bir çocuk kınanarak yaşarsa suçlamayı öğrenir.
Eğer bir çocuk düşmanca davranışlar içinde yaşarsa kavga etmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk alay edilerek yaşarsa sıkılganlığı öğrenir.
Eğer bir çocuk utanç içinde yaşarsa suçluluk duymayı öğrenir.
Eğer bir çocuk hoşgörüyle yaşarsa sabırlı olmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk teşvik edilerek yaşarsa güvenmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk değer verilerek yaşarsa saygı duymayı öğrenir.
Eğer bir çocuk eşitlik ortamında yaşarsa adaleti öğrenir.
Eğer bir çocuk güven duygusu içinde yaşarsa inanmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk beğenilerek yaşarsa kendisinden hoşlanmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk kabul ve dostluk içinde yaşarsa dünyada sevgi aramayı öğrenir.
Eğer bir çocuk düşmanlıklar içinde büyürse saldırganlığı öğrenir.
Eğer bir çocuk sevgi içinde büyürse güvenmeyi öğrenir.
Çocuk ailenin, aile de toplumun ürünüdür; çocuk yaşadığını öğrenir
.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder