1 Şubat 2016 Pazartesi

Yaratıcı Drama (Canlılar, Çevremiz Ve Çevre Sorunları)



Tema: Canlılar, çevremiz ve çevre sorunları
Kazanımlar:
*Doğadaki canlı çeşitliliğini fark edebilme
*Canlıların yaşadığı çevreyi fark edebilme
*Canlıların çevre sorunlarından nasıl etkilendiğini ve çevre sorunları için neler yapılması gerektiğini kavrar.
Kullanılacak Araç – Gereç: Müzik (hayvan ve orman sesleri içiren The Sound Of Nature), bitki ve hayvan resimleri
  ÖĞRETME – ÖĞRENME SÜRECİ

ISINMA VE OYUN (Giriş Süreci)

     * Müzik eşliğinde yürünür ve bu sırada çalan müziğin hissettirdiği gibi öğrencilerden yürümeleri istenir.
     * Nehirden taşlara basılarak karşıdan karşıya geçilir.
    * Müzik eşliğinde yürüme karşısına gelen kişiyle çevre ve çevre sorunları hakkında kısa süreli sohbet edilir.
     * Sohbet eden kişiler birleşir ve diğer ikililerle çevre ve çevre sorunları hakkında konuşurlar. Dörderli ve sekizerli gruplar oluşur. Daha sonra bütün sınıfın birleşmesi sağlanır.

1) Gölge
         Öğrencilerden üçerli grup oluşturmaları istenir. Bir kişi ortada diğeri ortadaki kişinin önünde ve arkasında olacak şekilde dizilirler. Öndeki kişi yüzünü ortadaki kişiye dönerler. Ortadaki kişiler sınıfta serbest olarak dolaşırlar. Dolaşırken de çeşitli hareketler yaparlar. Öndeki ve arkadaki kişiler gölge gibi onu takip ederler ve yaptığını yaparlar.

DRAMA ETKİNLİĞİ VE DOĞAÇLAMA (Geliştirme Süreci)
        
         * Öğrencilerden üçer veya dörder kişilik gruplar oluşturmaları istenir. Gruplara öğretmenin önceden hazırladığı canlı resimleri verilir. Her gruba yeterli çalışma süresi verilir. Gruplar kendilerine verilen canlıyı pandomim ile canlandırırlar. Hiçbir şekilde ses kullanmazlar. Diğer gruplar canlandırdıkları canlıyı bulana kadar çalışmalar devam ettirilir.
         *Öğrenciler bitkiler ve hayvanlar olarak iki büyük gruba ayrılırlar. Bu gruplar birer “meclis toplantısı” düzenlerler. Ve bu toplantı sırasında canlıların doğal yaşam alanlarına insanların etkileri üzerinde sorunlar konuşulur ve tartışılır. Bu tartışmaların sonuçlarını her gruptan bir yazman rapor halinde yazarlar. Daha sonra grup sözcüleri raporları sınıfa sunarlar.
         * Öğrenciler 4 veya 5’er kişilik gruplar oluşturur. Gruplardan çevre sorunları hakkında resim, şiir, afiş, ve mektup çalışmaları yapmaları istenir. Yapılan çalışmalar sunulur ve sınıf panosuna asılır.

DEĞERLENDİRME VE PAYLAŞIM (Sonuç Süreci)

         * Öğrenciler asıl çalışma sonunda yerlerine oturur. Öğretmen “denizyıldızı” hikayesini okur.  Hikayede anlatılmak istenen öğrencilere sorulur. İnsan ve çevre iletişimi nasıl olması gerektiği sorulur.
DENİZYILDIZI
Yazı yazmak için okyanus sahillerine giden bir yazar, sabaha karşı kumsalda dans eder gibi hareketler yapan birini görür. Biraz yaklaşınca, bu kişinin sahile vuran denizyıldızlarını, okyanusa atan genç bir adam olduğunu fark eder. Genç adama yaklaşır:
- Neden denizyıldızlarını okyanusa atıyorsun?
Genç adam yanıtlar;
- Birazdan güneş yükselip, sular çekilecek.
Onları suya atmazsam ölecekler. Yazar sorar;
- Kilometrelerce sahil, binlerce denizyıldızı var.
Ne fark eder ki?
Genç adam eğilir, yerden bir denizyıldızı daha alır, okyanusa fırlatır.
- Onun için fark etti ama...

Bu cevap bilgeyi şaşırtmış ne söyleyeceğini bilememiş. Geriye dönmüş, yazısının başına geçmek üzere kulübesine gitmiş. Gün boyunca bir şeyler yazmaya çalışırken genç adamın görüntüsü gözünün önünden hiç gitmemiş. Aklından çıkarmaya çalışmış, ama bir türlü olmamış. Nihayet akşama doğru fark etmiş ki, bu gencin davranışının özünü kavrayamamış. Çünkü bu gencin asıl yaptığının; evrende bir gözlemci olmayı ve olup biteni gözlemeyi değil, evrende bir oyuncu olmayı ve fark yaratmayı seçmek olduğunu sonradan anlamış ve utanmış. O gece sıkıntı içinde yatmış. Sabah olduğunda bir şey yapması gerektiğini bilerek uyanmış. Yataktan kalkmış, giyinmiş, sahile inmiş ve o genci bulmuş. Ve bütün sabahı onunla okyanusa denizyıldızı atarak geçirmiş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder