8 Mart 2016 Salı

Bölme İşlemi

İlk dersimize bazı davranış sıkıntılarından dolayı rehberlik çalışması ile başladım. Arkadaşlık ilişkilerindeki olumsuzluklar, bu olumsuz durumların çözüm şekilleri üzerinde konuştuk. Kalan zamanımızda sağlıklı bir öğrenme ortamının nasıl olması gerektiği ile ilgili morpakampüsten konuyu çalıştık. Çalışma etkinliklerini yaptık. Test çalışmalarını yaptık. Öğrencilerim çalışmalarını yaparken ödevleri kontrol ettim. Dün paylaştırma ile ilgili etkinlikler yapmıştık. Çalışmalardaki soruları şekiller ile çözülmesi gerektiğini söylemiştik. Sorular şekiller ile gösterilerek çözülmüş.

İkinci dersimizde hayat bilgisinden hak ve özgürlüklerimiz konusuna başladık. Hak ve özgürlükler ile ilgili soru cevaplar yaptık. Kitabımızdaki metni okuduk. Kazanılan hakların cumhuriyetin ilanından sonra Atatürk'ün liderliğinde kazanıldığını belirttik. Konuya çok fazla detaylı girmeden çalıştık. Soyut bir konu olduğu için eğitim ve sağlık hakkı üzerinden konuyu toparlamaya çalıştık. Toplumların yazılı kanunlara göre yönetildiğini belirttik. Öğrencilerime anayasa içeriği hakkında bilgi verdim. Yüzeysel olarak içeriğinde neler olduğunu konuştuk. Defterimize konu ile ilgili not tuttuk.
Üçüncü ve dördüncü dersimizde bölme işlemine giriş yaptık. Dün paylaştırma kavramı üzerinden aslında bölmenin mantığını vermeye çalışmıştık. Örnek bir problem yardımı ile konuya başladık. Problemi birim küpleri kullanarak somutlaştırdık. Paylaştırma şeklini gösterdik. Yapılan paylaştırmayı tekrarlı çıkarma işlemi ile yazdık. Daha sonra öğrencilerime tekrarlı çıkarma işlemini kısa yoldan bölme işlemi ile yapacağımızı kavratmaya çalıştım. Paylaştırma ile ilgili durumlarda bölme işlemi kullanacağımızı öğrendik. Bölme işleminin gösterilişini ve işlemin nasıl yapılacağını açıkladım. Dersin aşamaları;

"12 tane çiçeği 4 arkadaş eşit olarak paylaşmak istiyor. Herbiri kaç çiçek alır?" problemiyle giriş yaptık. Masanın üzerine çiçeği temsilen 12 tane birim küp koyduk. 4 öğrencim masanın etrafına geldi. Paylaştırmayı birer birer sırayla yapacağımızı dün göstermiştim. Burda da önce herkes birer küp aldı. Masada kaç küp kaldığını sordum. 12 - 4 = 8 işlemini yazdık. Sonra yinen birer paylaştırma yaptık. Masada kaç küp olduğunu sordum ve ikinci çıkarma işlemi ile 8 - 4 = 4 gösterdik. Masada kaç tane küp kaldığını sordum. Paylaştırmaya devam edebilr miyiz şeklinde sorular ile son birer paylaştırmayı yaptık. 4 - 4 = 0 işlemini ile gösterdik.Öğrencilerime kaç kere paylaştırma yaptığımızı sordum. Herbir öğrenciye kaç tane küp düştüğünü yani çiçek aldığını sordum. 12'in içinde 4'ü 3 tane var olarak söyledik. Bölme şeklinde gösterdik. İşlemi yaparken basamaklarını anlattım. Bölme işleminin farklı gösterilişlerini en çok hangisini kullanacağımızı açıkladım. Defterimize aşama aşama not tuttuk. Tahtaya yazdığım kalansız ve kalanlı bölme işlemlerini öğrencilerimin hepsine çözdürdüm. Tahtada çözümleri anlatmalarını sağladım. Kalanlı bölme işleminde yapılması gereken ritmik saymayı gösterdim.

Çarpma işleminde olduğu gibi bölme işleminde de ritmik sayma becerisi olan öğrenci konuyu hemen kavradı ve sorunsuz yapıyor. Fakat ritmik saymada sıkıntısı olan öğrencilerimiz işlemin mantığını kavrasa bile yaparken  bir taraftan ritmik sayma ile uğraştığı için hata yapabiliyor. Şimdilik bölmenin mantığını kavratmaktı amacım. Paylaştırma ile ilgili sorularda bölme işlemini yapacağımızı ve bu işlemi nasıl yapacağımızı sınıfın büyük bir çoğunluğu öğrendi. Zaman içerisinde alıştırmalar ile hız kazanacağız.

Çarpma ve bölme işlemini öğretmeden önce ritmik sayma mutlaka eksiksiz bir şekilde öğretilmelidir. Dönemin başında sayı kavramına, ritmik saymalar ve özellikle sayı örüntülerine çok fazla zaman harcamıştım. Bunun faydasını özellikle çarpma ve bölme işleminde gördüğümü düşünüyorum. Normalde kısa bir sürede bu işlemler kavratılamaz. Çarpma işlemini buna eldesiz ve eldeli de dahil kısa bir sürede öğrenip çok fazla problemler üzerinde uyguladık. Aynı şekilde dün paylaştırma kavramından sonra bugün bölmenin temelini gösterdim.  Bundan sonrası bol tekrar ve soru çözmeye kalıyor.

Öğleden sonraki ilk dersimizde öğrencilerimi çalışmalarını için serbest bıraktım. Birkaç öğrencim de bölme konusunda sıkıntı vardı. Bireysel olarak çalışma yaparak bu sıkıntılarıda kısmen çözdük. Kitap değişimi ve çalışma etkinlikleri değerlendirmesini yaptık.

Son dersimizi okulumuz rehber öğretmeni işledi. Cengiz öğretmenimize çalışmalarından ve gayretlerinden dolayı teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder