15 Mart 2016 Salı

Kutu Yöntemi İle Problem Çözme

İlk dersimize hayat bilgisi ile başladık. "Liderlik" kavramı ile ilgili beyin fırtınası yöntemini kullanarak öğrencilerim düşüncelerini aldım. Liderlik denilince aklımıza neler geldiğini sordum ve tahtaya düşüncelerimizi listeledik. Daha sonra aile yaşamında veya arkadaş ortamında liderlik yaptıkları durumlar hakkında soru cevaplar yaptık. Kitabımızdaki metni okuduk ve sorularını yanıtladık.

İkinci derstte konuyla ilgili iki tane okuduğunu anlama metni verdim. Birisi aile yaşamında liderlik ile ilgili diğeri Atatürk'ün liderlik özelliği ile ilgili metinlerdi. Öğrencilerim çalışmalarını yaparken ödev kontrolünü yaptım. Kalan zamanımızda metinleri okuma çalışması yaptık. Soruları yanıtladık. Aile yaşamındaki liderlik ile ilgili iki soruyu aile çalışması olarak verdim.

Kutu Yöntemini Kullanarak Problem Çözme Becerisi
 Üçüncü dersimizde matematikten problem çözme çalışması yaptık. Dört işlem ile ilgili alıştırmalarımıza zaman zaman ve ev çalışmaları ile devam etmekteyiz. Sınıfta dört işlem ile iglgili farklı soru kalıplarını ve kolay yoldan çözüm şekillerini, sorular hakkkında düşünme becerisini geliştirme ile ilgili çalışmalar yapmaya başladık. Üst sınıflarda eşitsizlik ve denklem kurma konusunu öğrencilerim seviyesine göre anlatmaya çalıştım. Bu yöntemde denklem mantığını öğrencilerim hissetmesini sağlamaya çalıştım. Denklemlerde verilmeyen sayıyı bulma yoluyla ilgili çalışmalar yaptık. İlk defa böyle bir problem çalışması yaptığımız için öğrencilerimiz doğal olarak zorlandılar ama mantığı kavrayan öğrencilerimiz için problemlerin zorluğu nasıl olursa olsun çözüm üretebileceklerdir. Zaman zaman bu tür problem çalışmaları ile bu yöntemi kullanarak problem çözeceğiz.

İlk başta öğrencilerime bir problem yazdım. Bu problem "Elmanın sayısı armudun sayısının 4 katıdır.Elma ve armutların sayısı şu kadar ise elmanın sayısı kaçtır?" gibi basit bir problemdi. Soruyu anlayan öğrencilerimiz doğal olarak burda bazı verilmeyen sayıların olduğunu problemi nasıl çözmeleri gerektiğini sormaya başladılar.:) Kafadan çözenler oldu ve bunu deftere nasıl yapacağını bilemenyeler vs. :)
 Problemde verilen ve istenilenleri belirleme ile ilgili soru cevaplar yaptık. Öğretmen masasına elmna ve armutların yazılı olduğu iki kağıt yapıştırdım. Birim küpleri kullanarak elma ve armutları ifade etmeye çalıştık. Önceden verilmeyen terimlerde veya problemlerde istenileni sorduğumda öğrencilerim hemen kutu çiziyorlardı. Aynı mantığı burada da uygulamaya çalıştık. Öğrencilerime elma ve armutların sayısını bilmediğimizi bu iki meyveyede kutu koymamız gerektiğini sordum. Fakat burada hangi meyvenin çok olduğunu o meyveye kaç kutu koymam gerektiğini sordum. Soru kalıbındaki cümleye göre mesela armuda 1 kutu koyduk elmaya kaç kutu koymam gerektiğini sordum. 4 katı dediği için 4 kutu koyacağımızı kavradık. Sonra elma ve armutlara koyduğumuz kutuları topladık. Toplam olarak verilen sayıyı kutulara paylaştırdık. Mesela toplam 40 olsun 5 kutuyu 40 a eşit olarak paylaştırmam gerekiyor bunun için hangi işlemi yapacağız (bölme) gibi yönergeler ile kutunun biri bulduk. Daha sonra elma ve armutların sayısını bulabildik. 
 
Bu çalışmada asıl istediğim soru öğrencilerimden bazılarından geldi.:) "Öğretmenim neden armuda 1 kutu yapıyoruz?" Armuda 2 kutu yapsak elmaya kaç kutu yapmamız gerekir diye sorduğumda doğal olarak 4 kat olduğu için 8 yanıtını aldım. Peki 3 kutu yaparsak 12 kutu yapmamız gerekiyor. vs. İşlemleri daha kolay yapabilmemiz için kaç tane kutu vermemiz gerektiğini sorduğumda 1 kutu ile daha kolay olacağını kavradık.

Sınıfta çözdüğümüz problemlere benzer iki problemi evde çözmeleri için ödevlerine ekledim. Çalışmada zorlanan öğrencimiz defterinden mutlaka konuyu tekrar etmelidir.

Dördüncü dersimiz bir kısmında matematik kitabındaki çarpma işlemi etkinliklerini ve çalışmalarını yapmaya devam ettik. Kalan zamanımızda eba sitesinin tanıtımını yaptım ve öğrencilerimize eba giriş şifrelerini verdim. İlkokul içeriği düzenlendiği için şu anda çalışma ve etkinlikler sitede yüklü değildir.

Öğleden sonraki ilk dersimizde Türkçe'den "Çanakkale Geçilmez" metninin okuma ve okuduğunu anlatma çalışmasını yaptık. Metinde Çanakkale Savaşı hakkında öğrencilerimin anlayabileceği bilgilere yer verdim. Çanakkale Zaferi'nin önemi hakkında konuştuk. Bu metnin okuduğunu anlama çalışmasını yarın yapacağız.

Son dersimizde görsel etkinlik çalışması yaptık. Öğrencilerime sayıları kulllanarak basit hayvan çizimlerini aşama aşama gösterdim. Kağıdı dört parçaya böldük ve pratik kazanmak için birkaç defa çizim yaptık. Daha sonra yaptığımız çizimleri boyadık. 


Okul çıkışı ikinci grup öğrencilerimiz ile Türkçe'den cümle bilgisi ve cümlede anlam konuları ile ilgili test çözme çalışması, matematikten uzunluk ölçülerine giriş ve standart olmayan uzunluk ölçme birimleri hakkında çalışma kağıtları üzerinden etkinlikler yaptık.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder