10 Mart 2017 Cuma

Kesirleri Karşılaştırma Ve Sıralama

İlk dersimize ev çalışması olarak verdiğim kesirler etkinliğindeki bazı soruları yanıtlayarak başladık. Özellikle problem çözmeye giriş yapacağımız için önümüzdeki hafta bu etkinliklerin anlaşılması gerekmektedir. Kalan zamanımızda diğer çalışmaların kontrolünü yaptık.

İkinci dersimizde kesirleri sayı doğrusunda gösterme ile ilgili etkinlik yaptık. Sayı doğrusu oluşturup 0 ve 1 aralığının bir bütünü ifade edeceğini öğrendiğimiz kesir çeşidinin bu bütünde gösterileceğini ifade ettik. (Bileşik kesir ve tam sayılı kesirlere girmedik. Bunlarla ilgili etkinlik hazırlamayacağım. Önemli olan öğrencilerin kesir mantığını kavraması ve problem üzerinde uygulamasıdır.) Sayı doğrusunu bir parça ip ile modelledik ve bu ip parçasının bir bütün olduğunu gösterdik. İp parçasının uçları birer öğrencim geçti ve kağıtlara yazdığımız 0 ve 1 sayılarını iplerin ucuna yapıştırdık. Daha sonra verdiğim kesirlere uygun olarak ipi parçaladık ve istenilen kesir değerini gösterdik. Defterimize konuyla ilgili not tuttuk ve birkaç örnek yaptık.

Üçüncü ve dördüncü dersimizde kesirleri karşılaştırma ve sırlama etkinliği yaptık. Morpakampüsün konu anlatımına uygun olarak kesirlere uygun şekiller çizip şekiller üzerinden karşılaştırma ve sıralama yaptık. Defterimize konuyla ilgili not tuttuk. İlk başta öğrencilerimizin büyük bir kısmı konuyu anlamadı fakat okulumuzun deneyimli öğretmenlerinden Mete öğretmenimizin tavsiyesi üzerine hikayeleştirerek ve görselleştirerek konuyu çalışmaya başladık. Bunun için şu şekilde bir hikayeyi dosya kağıtlarında göstererek aşama aşama anlattım. Anlatım sırasında kesirleri göz önünde tuttuk. Üç çiftçinin aynı büyüklükte birer tarlası var. Tahtaya tarlaları çizdik ve dosya kağıtlarında gösterdik. Birinci çiftçinin 2 oğlu ikinci çiftçinin 3 oğlu, üçüncü çiftçinin 4 oğlu olsun dedik ve bu çiftçiler oğullarına tarlaları eşit bir şekilde paylaştıracak dedik. 1/2, 1/3, 1/4 kesirlerini tarlalar üzerinde gösterdiğimizde payı eşit paydası farklı kesirleri sıralamanın mantığını çoğu öğrencimiz çözdü. Paydası aynı payı farklı olan kesirleri sıralarken de pasta örneğini kullandık ki bu kesirleri sıralama anlaşıldı. Bazı öğrencilerimiz konuyu istediğim gibi kavrayamasa da ilerleyen zamanlarda bireysel çalışmalar ile konuyu vermeye devam edeceğim.

Kesirler konusu ilkokuldan ortaokula geçişte matematikte öğrencilerin zorlandığı konulardan birisidir. Ondalık sayılar verilmeye başlandığında öğrenciler konuları iyice birbirine karıştırmakta ve ilerleyen sınıflarda işlemlerde işin içine girince tam bir çıkmaza dönüşmektedir. Bu konu ileri matematiksel düşünme gerektiren bir konudur. Kitap okumayan, okuduğunu anlamayan ve okudukları hakkında kendi düşüncelerini ifade edemeyen öğrenciler bu tür ileri düşünme becerisi gerektiren konuları kavrayamazlar. Öğrenciler verilen bir kesri şekiller veya sayı doğrusunda gösterebilir. Pay ve payda mantığını kavrayabilir. Fakat kesirler ile ilgili ileri düşünme becerisini yapamayan öğrenciler bunu problemlere yansıtamaz hangi kesrin hangi kesirden büyük olduğunun mantığını çözüp zihninde canlandıramaz. Ayrıca matematik hiçbir şey yapmadan öğrenilecek bir derste değildir. Tekrar çalışmaları yapmadan, öğrenilenleri günlük hayatta kullanmadan ve konular ile ilgili sorular çözmeden matematik öğrenilmez. Derse başlamadan kesirlerin niçin kullanıldığını öğrencilerime sorduğumda maalesef birkaç kişi cevap verebildi ki bunu önceki derslerimizde soru cevaplar yaparak kendileri söylemişti. Tekrar yapan öğrenciler konuları unutmazlar.

Beşinci dersimizde Türkçeden çevre temizliği ile ilgili defterimize üç soru yazıp öğrencilerimizden yanıtlamalarını istedim. Soruların doğru veya yanlış cevabı yoktur sadece öğrencilerim düşüncelerini yazılı olarak ifade etmesini istedim.

Öğleden sonraki dersimizde serbest çalışma yaptık. Dışarıya çıkmadık. Türkçe çalışmasını bitirmeyen çok öğrencimiz vardı. Bitiren öğrencilerimiz görsel etkinlik çalışmaıs yaptılar.

Okul çıkışı okuma ve yazma ile ilgili çalışma yapmam gerekn bir öğrencim vardı. Hafta sonu için bölme işlemi problemleri ile ilgili verdiğim etkinliği yapmak isteyen öğrencilerimizden sınıfta kalanlar vardı. Bu öğrencilerimiz de beraber çalışma yaparak problem etkinliğini bitirdiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder